
Vilken karossform som är populärast varierar stort mellan olika länder och regioner. I Ryssland existerar till exempel nästan inga kombimodeller, många länder i Asien kräver sedankaross för att bli säljbara medan stora delar av Europa bara köper praktiska halvkombibilar.
Opel vill som bekant växa och gärna då på oprövade marknader. Därför tillför Opel en ny Astramodell med ”ryggsäck”, det vill sedanmodell, som ska passa de marknader som föredrar sedaner. Bilen är inte så ny som den verkar då GM sålt karossformen som Buick Verano i USA och även som Buick Excelle GT i Kina (sedan 2010).

Inledningsvis är det bara Ryssland, Turkiet och Irland som får Opel Astra Sedan och modellen är inte aktuell i Sverige. Sju motoralternativ erbjuds och de känner vi igen från femdörrars Astra. Måtten på Astra Sedan är 4.658 millimeter lång, 1.814 bred och 1.476 millimeter hög. Axelavståndet är 2.685 millimeter och som vi förstår växer bagagerumsvolymen till i det här fallet 460 liter, 90 fler än i femdörrars Astra. Fäller man baksätet växer volymen till 1.010 liter.
Opel bjuder bara på fyra bilder av Astra Sedan och intressant nog är ingen av dessa framifrån. Varför? Jo, Astra Sedan bjuder på mer än ökad bagagerumsvolym – när bilen premiärvisas i Moskva senare i höst ska vi också få se en förnyad front på Opel Astra. Samma front ska användas på femdörrars och kombi (Sports Tourer) samt i liknande design till tredörrars Astra GTC. Under nästa år kommer även en konkurrent till VW Eos, nämligen Opel Astra Cabriolet – den femte Astramodellen, alltså.
Den ansiktslyfta Astra-serien premiärvisas på Parissalongen i höst och då blir det också en första visning av lilla nykomlingen Opel Adam. I början av 2013 får även Insignia ett ”ansiktslyft” och under 2014 planerar Opel att ersätta Antara och Corsa med nya generationer.

