Hoppa till innehåll
Recharge

Opel Mokka GSE – civil version av rallymonstret

Opels Rally 4-bil kommer nu i civilt utförande med alla bekvämligheter. Men motorn är inte nedtrimmad.

Tidigare har vi kunnat berätta om Opels satsning på rally i klassen Rally 4 med Opel Mokka GSE Rally. En bil med 280 elektriska hästar och helt utan elektroniska hjälpsystem.

Nu kommer den civila varianten Mokka GSE som bjuder på lyxdetaljer som stoppat baksäte och elektriska fönsterhissar. Bilen har också alla de hjälp- och säkerhetssystem som är ett måste i en modern elbil.

Förarmiljö Opel Mokka GSE
Mokka GSE är en ”hottad” version av standardbilen, precis som en ”hot hatch” ska vara. Foto: Opel
Framsäten Opel Mokka GSE
Sätena har extra kraftigt sidostöd och GSE-logga. Foto: Opel

Motorn är orörd och levererar 280 hk och 345 Nm. Tack vare en relativt låg vikt på 1,6 ton skjuter skapelsen i väg från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder. Toppfarten är 200 km/h.

Hjulen har 20-tumsfälgar och 225-bredd. Jämfört med vanliga Opel Mokka har GSE-verisonen styvare fjädring och kraftigare bromsar.

Opel Mokka GSE snett bakifrån
20-tumsfälgar och gula bromsok gör GSE-versionen råare. Foto: Opel

Opel Mokka GSE kan alltså med rätta kallas för en elektrisk ”hot hatch”. Den ska visas upp under bilmässan IAA i München i början av september. Då kan vi vänta oss fullständiga specifikationer.

Läs även: Opel Mokka GSE Rally – 280-hästars busbil utan hjälpsystem

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Opel

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.