För fyra år sedan visades Opel Manta GSe ElektroMOD upp – en restomod-Manta från 70-talet som elektrifierats. Ett år senare meddelade Opel att deras elektriska prestandabilar ska få namnet GSE. En beteckning som Opelvänner känner igen sedan 80-talet.
Nu ska GSE utläsas: G som i G-kraft och gåshud, S som i sportig och snabb samt E som i elektrisk, energi och eufori.
Till detta kommer förkortningen OMG som utläses ”Oh, My God”. PR-folket hos Opel vill att det ska vara känslan när man kör GSE-bilar.
Läs även: Opels första 7-sitsare är generöst prissatt


Byggs som Rally 4-bil till nästa säsong
I samband med årets upplaga av ADAC Opel Electric Rally Cup visade Opel upp Mokka GSE Rally – en prototyp till en busbil (hot hatchback) som har 280 hästkrafter, men inga hjälpsystem som antisladd. Batteriet är på 54 kWh precis som i produktionsversionen av Mokka.
Opel Mokka GSE Rally har en rejäl mekanisk differentialspärr, anpassad växellåda, förstärkta drivaxlar och hjulnav med mera och uppfyller Rally 4-reglementet.
Chassit är byggt i lättviktsmaterial och fjädringen levereras av Bilstein med förstärka fjäderben fram och stel bakaxel.

Gjord för Opel Motorsports-fansen
– Mokka GSE Rally kommer att få hjärtat att slå lite snabbare hos Opel Motorsports-fans. Den här elektriska rallyprototypen visar hur vårt märke GSE tar nästa steg 2025, säger Opels marknadschef Rebecca Reinermann.
De första rallybilarna ska introduceras till säsongen 2026.