Hoppa till innehåll

Opel planerar två citybilar

Opels nya citybil lanseras 2013. Den är liten, men blir mer av en livsstilsbil än klasskonkurrenterna, enligt utvecklingschefen. Samtidigt meddelas att Opels nuvarande minsting Agila fortsätter i en ny generation. Opels nya citybil (som inte ska heta Junior) börjar säljas 2013. Det blir ingen budgetmodell utan en ”livsstilsbil för moderna storstadsmänniskor”. (Illustration: Schulte Design.) Att […]

Opels nya citybil lanseras 2013. Den är liten, men blir mer av en livsstilsbil än klasskonkurrenterna, enligt utvecklingschefen. Samtidigt meddelas att Opels nuvarande minsting Agila fortsätter i en ny generation.

Opel planerar två citybilar

Opels nya citybil (som inte ska heta Junior) börjar säljas 2013. Det blir ingen budgetmodell utan en ”livsstilsbil för moderna storstadsmänniskor”. (Illustration: Schulte Design.)

Att Opel har en minibil i storlek under Corsa på gång, är officiellt bekräftat, liksom att den går i produktion 2013. Den ska dock inte heta "Junior", som den kallats i media. Namnet har inte avslöjats, men kanske får den heta Trixx, som Opels djärva koncept på Genèvesalongen 2004.

Klart är emellertid att den nya modellen inte kommer att ersätta Opel Agila, märkets minsta modell i dag som tekniskt sett är identisk med Suzuki Splash och byggs av Suzuki i Ungern.

"Agila kommer definitivt att få en efterträdare", säger Rita Forst som är utvecklingschef för de minsta modellerna, i en intervju med branschtidningen Automobilwoche.

Om nästa Agila utvecklas helt i Opels regi eller baseras på någon annan GM-plattform, exempelvis från Chevrolet, avslöjar inte Forst. Men klart är att det inte blir någon fortsättning på samarbetet med Suzuki när Agila gjort sitt. Detta eftersom Suzuki numera ingår i en nära allians med Volkswagenkoncernen.

Opel planerar två citybilar

Opels minsta modell i dag är Agila, som är teknisk tvilling med Suzuki Splash. Denna Agila fortsätter sin livscykel ut, meddelar Opel, sedan kommer en efterträdare.

Den nya citymodellen blir enligt Rita Forst en livsstilsbil med stora möjligheter till individualisering. Redan grundutrustningen är mer omfattande än hos konkurrenterna i klassen och det gäller även tillvalen. Opel har i utvecklingen fokuserat på möjligheterna till kommunikation och underhållning – det som kallas infotainment – vilket är ett växande kundkrav, särskilt i storstäder, enligt Opels marknadsundersökningar.

"Vi ska inte vara som andra, vi ska gå utanför de vanliga hjulspåren", förklarar Rita Forst. Opels policy ska vara att "erbjuda mer än konkurrenterna, och mer än kunden förväntar sig av en Opel".

"Vi ska positionera oss som märket med emotionell design, högsta kvalitet, smarta lösningar och tysk ingenjörskonst" sammanfattar utvecklingschefen.

Den nya citybilen baseras på en GM-plattform i A-segmentet (grunden för bland andra Chevrolet Spark) men Opel betonar kraftigt att hela utvecklingsarbetet sker i Rüsselsheim, och bilen ska byggas i Opels fabrik i Eisenach i centrala Tyskland.

Opel Trixx (?) ska konkurrera i första hand med Fiat 500, Ford Ka och Volkswagens nya modell Up (Lupo?). Opeln konstrueras för att kunna erbjudas med både konventionell motor och ren eldrift. Serieproduktionen startar 2013.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.