Hoppa till innehåll

Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda

Efter Zonda och Huayra kommer nu Utopia. En hyperbil för den som ratar hybridteknik och vill växla manuellt.

Pagani siktar inte på att ge flest hästkrafter eller högst toppfart, i stället är det körupplevelsen som står i fokus. Receptet är lika klassiskt som enkelt: låg vikt, hög effekt och manuell växellåda.

På klassiskt Pagani-manér är omsorgen om detaljer också på högsta nivå. Exempelvis ger mätarna känsla av mekanisk klocka. Ratten och pedalerna är urfrästa från ett solitt aluminiumblock. Bakåtsikten ordnas genom ett periskop.

Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda

Pagani Utopia drivs av en V12-motor med dubbelturbo från Mercedes som ger 864 hästkrafter och 1 100 Newtonmeter i vridmoment.

Bilen väger endast 1 280 kilo vilket åstadkoms genom flitig användning av kolfiber och ett nytt material som kallas Caro-Titanium och som Pagani patenterat. Materialet är en blandning av titan och komposit.

Pagani kommer bara bygga 99 exemplar av Utopia. De kommer att kosta omkring 30 miljoner kronor. Samtliga är redan sålda.

Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda

Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda
Pagani Utopia – hypersportbil med manuell låda

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.