Det nederländska försäkringsbolaget Univé har sett en ansenlig ökning av olyckor med bilar som har förarassistanssystem som filhållningsassistent och adaptiv farthållare.
– För bilar med förarassistanssystem var antalet skador 25 procent högre förra året och i år räknar vi med att det ökar till 44 procent, säger Marko Nanne, direktör på Univé, i ett pressmeddelande.
En del av skillnaden kan enligt Marko Nanne förklaras av att försäkringstagare som saknar förarassistanssystem inte gör anspråk på relativt ringa skada.
– De föredrar att betala reparationskostnaderna själva för att behålla sin rabatt på premien. När det gäller fordon med förarassistanssystem är skadeanspråk ofta mer komplexa och kostsamma, vilket ökar incitamentet att anmäla.
Läs även: Test visar att flera förarassistanssystem är lättlurade
Den andra förklaringen är att många förare överskattar bilens självkörande förmåga.
– Förarassistanssystem har stor potential att förhindra trafikolyckor och skador, men är ännu för begränsade för att användas utan att föraren följer med i trafiken, säger Marko Nanne.
Han påpekar att det är viktigt att den nya tekniken fungerar som ett tillägg till våra körkunskaper, inte en ersättning.
Sedan 2022 är vissa förarassistanssystem obligatoriska för nya bilar som säljs inom EU. 2024 tillkom ytterligare krav på hjälpfunktioner samt en Event Data Recorder (EDR) som spelar in data från bilen som kan analyseras efter en olycka.
Läs även: Mycket snack och lite verkstad kring självkörande bilar