Alla som tar körkort lär sig att man måste hålla tillräckligt långt avstånd till framförvarande så att man hinner stanna om bilen framför stannar. Vem känner inte till tresekundersregeln?
Samtidigt vet de flesta att polisen sällan kontrollerar avstånd. Den svenska polisen har en metod för avståndsmätning, men den är arbetskrävande och tillämpas sällan.
– Vi använder videokameror i våra omålade bilar. Genom att räkna antalet bildrutor mellan två tidpunkter kan vi få fram avståndet, berättar trafikpolisen David Tegnér.
Läs även: Reportage: Så jagar trafikpolisen gängkriminella och rattfulla
Radarkontroll av avstånd
Den spanska motsvarigheten till Trafikverket, DGT, har utvecklat en metod för automatisk mätning av avstånd mellan bilar, rapporterar våra tyska ams-kollegor.
Tekniken bygger på en kombination av kamera och radar tillsammans med en smart mjukvara. När avståndet mätts upp av radarn tas en bild av föraren.
I somras började den nya metoden tas i bruk på spanska motorvägar, vilket har orsakat många högljudda protester.
På vägskyltarna för radarkontroll (skylt S991f) anges ett minimumavstånd, oftast 70 meter. Upprörda bilister påpekar att de inte har någon mätare i bilen som kan visa om man ligger i 69 eller 70 meter efter framförvarande bil.
Läs även: Norska polisens AI-skämt: ”Detta går skattepengarna till”
Kan leda till indraget körkort
Upprördheten eldas på av konsekvenserna om man åker fast. En överträdelse ger 200 euro i böter och en grov överträdelse kostar 500 euro, men utöver böter får föraren prickar i körkortet som kan leda till att det dras in.
I en kommentar till DGT:s inlägg på sociala medier skriver en upprörd medborgare: ”Detta är inte ett bidrag till säkerheten, utan ett nytt verktyg för att utdöma böter”.
Vän av ordning kan invända att regeln om att hålla avstånd inte är ny och att de flesta inte heller har en mätare i bilen som visar hur nära promillegränsen man ligger.
Läs även: Polisen storsatsar – 35 procent fler fartsyndare ska bötfällas