Hoppa till innehåll

Porsche bygger gatlegal version av Le Mans-racern 963

Galen hyperbil med 671 hästkrafter och Martini-lack – 963 RSP debuterar på årets Le Mans.

Porsche har visat upp 963 RSP, en gatlegal version av märkets Le Mans-racer 963. Modellen är en hyllning till det enda gaturegistrerade exemplaret av Porsche 917, byggt för greven Gregorio Rossi di Montelera 1975.

Till skillnad från tävlingsbilen är 963 RSP lackerad i Martini Silver snarare än folierad. Interiören är klädd i handsytt läder och Alcantara i samma kulörval som på 917:an.

Projektet är ett samarbete mellan Porsche Cars North America, Penske Motorsport och Sonderwunsch. Namnet RSP kommer från Roger Penske, som också är bilens beställare. Bilen har redan körts på allmän väg i Le Mans tillsammans med originalet från 1975.

Tekniken bakom Porsche 963 RSP

Likt tävlingsversionen bygger 963 RSP på ett LMP2-chassi från Multimatic och drivs av en 4,6-liters V8 med dubbelturbo och hybridsystem. Motorn har sitt ursprung i RS Spyder-programmet, vidareutvecklad i 918 Spyder och ger nu 671 hästkrafter i sin nuvarande form.

Detaljbild på den upplysta bakvingen med 963 RSP-emblem på Porsche 963 RSP.
En detalj som avslöjar allt. RSP står för Roger Searle Penske – racingikonen som beställde bilen. Foto: Porsche

Porsche har inte offentliggjort några exakta siffror, men bilen förväntas klara 0–100 km/h på cirka tre sekunder och nå en toppfart över 330 km/h.

För att klara kraven för vägtrafik har bilen utrustats med fungerande blinkers, tuta, regndäck, högre markfrigång och ny programmering för både ljus och kraftleverans. Motorn kan även köras på vanlig bensin.

Byggd för vägen av Sonderwunsch i USA

Till skillnad från många hyperbilar är 963 RSP inte ett modifierat tävlingsexemplar, utan byggd för väganvändning från grunden, av Porsche Sonderwunsch i Atlanta. Idén föddes som ett internt entusiastprojekt och tog form med hjälp av Style Porsche och Penske Motorsport.

Förarutrymmet är anpassat för mer komfort men bibehåller sin racingprägel. Stolen i kolfiber har fått läderstoppning, reglagen är placerade i mittkonsolen och luftkonditionering är installerad. Där racerbilen har ett integrerat vätskesystem har RSP istället fått en 3D-printad kopphållare som kan tas bort.

Närbild på förarplatsen i Porsche 963 RSP med racingratt och centralskärm med data från hybridsystemet.
Rymdskepp eller sportbil? Cockpit i 963 RSP domineras av knappar, display och en racingratt som påminner om LMP2-proveniensen. Foto: Porsche

Design som hyllar 917:an

Karossen är lackerad i trefaldigt Martini Silver, samma kulör som användes på Rossi-bilen. Den tunna Kevlar- och kolfiberstrukturen gjorde lackeringsarbetet extra krävande.

För att förstärka kopplingen till 917:an har bilen fått täckta luftintag, modifierade skärmar, klassiska Michelin-loggor på däcken och ett emaljerat Porsche-emblem framtill. Fälgarna är 18-tums OZ Racing-hjul i regnspecifikation.

Porsche 963 RSP och legendariska Porsche 917 fotograferade tillsammans under Le Mans-helgen 2025.
Fem decennier av Porsche-historia. Den moderna 963 RSP möter sin förfader: den enda gatlegala Porsche 917 som byggts. Foto: Porsche

963 RSP har byggts i endast ett exemplar och är inte avsedd för serieproduktion. Porsche utesluter dock inte fler liknande projekt i framtiden om förfrågningar kommer. Bilen kommer att visas upp i samband med Le Mans och därefter delta i Goodwood Festival of Speed, innan den ställs ut på Porsche-museet i Stuttgart.

Fakta: Porsche 963 RSP

  • Motor: 4,6-liters V8 biturbo + elhybrid
  • Effekt: 671 hk
  • Chassi: Multimatic LMP2
  • 0–100 km/h: cirka 3 sekunder
  • Toppfart: över 330 km/h
  • Växellåda: 7-stegad sekventiell
  • Pris: cirka 5 miljoner euro
  • Tillverkning: Porsche Sonderwunsch, Atlanta
  • Antal exemplar: 1

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Porsche

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.