
Mycket vill ha mer och vi kan vara säkra på att effekthungern hos Porsches kunder kommer att stillas med allt snabbare specialmodeller. Men i väntan på nya 911 Turbo och GT3 kan de som köper en ny 911 Carrera S öka toppeffekten med 30 hk, från 400 till 430 hk (316 kW), genom att lägga till trimningspaketet ”Powerkit” på utrustningslistan.
Powerkit innebär är en genomgripande förändring med speciella topplock, annorlunda kamaxlar och ett helt nytt insugningssystem med sex separata trottelhus och en extra öppning till en resonanskammare. Mer effekt betyder mer värme och det ingår även en extra kylare i ”Powerkit”.
Sportavgassystem ingår också i Porsches Powerkit till Carrera S och det utmärker sig med dubbla tvillingutblås. Till sportavgassystemet finns en elektriskt styrd ventil som ger ett friare flöde och märkbart högre avgasljud, en ventil som för övrigt går att öppna manuellt med en brytare i kupén. Även Sport Chrono-paketet ingår som en del av ”Powerkit”. Trots ökad effekt är bränsleförbrukning och CO2-utsläpp oförändrade.

Med 430 hk går det att komma ner till fyra sekunder jämnt i intervallet 0-100 km/h, förutsatt förstås att man har PDK-låda och Sport Plus i sin Porsche 911 Carrera S med Powerkit. Toppfarten ökar med fyra km/h, 306 km/h med PDK och 308 km/h med den sjuväxlade manuella lådan.
Den som även söker en exteriör skillnad kan även välja till nya delar som förbättrar aerodynamiken från ”Porsche Exclusive”. Det finns flera alternativ med annorlunda front med större luftintag, fast monterad ”ankstjärt” istället för rörlig bakvinge, med mera. ”Porsche Exclusive” erbjuder även många uppgraderingar av inredningen.

