Hoppa till innehåll
Recharge

Porsche lämnar Le Mans – fokuserar på USA och el-racing

Porsche avslutar sitt WEC-program efter säsongen 2025. Detta blir satsningen framöver.

Porsche bekräftar nu att fabriksstallet Porsche Penske Motorsport lämnar världsmästerskapet i långlopp, WEC, efter säsongens slut. Beslutet innebär att en av sportens mest ikoniska aktörer drar sig ur – bara ett år efter Lamborghinis reträtt.

– Vi beklagar att vi inte fortsätter vårt engagemang i WEC efter denna säsong, säger Dr Michael Steiner, utvecklingschef på Porsche AG.

Enligt tillverkaren är beslutet en del av en ”omfattande omställning” som syftar till att minska kostnader och fokusera på marknader med högre avkastning.

Framöver ska Porsche koncentrera sina fabriksinsatser på helelektriska Formel E samt IMSA SportsCar Championship – den amerikanska långloppsserien där tävlingar som Daytona 24 Hours och Sebring 12 Hours ingår.

Ekonomiska vindar bakom beslutet

Bakgrunden är enligt uppgifter sviktande efterfrågan i Kina och tunga valutaförändringar i USA. Genom att flytta fokus till IMSA vill Porsche stärka sin position i Nordamerika – bolagets största marknad.

Att samarbetspartnern Roger Penske är amerikan gör också satsningen naturlig. Dessutom anses IMSA:s tekniska regler vara mer förutsägbara än WEC:s balanssystem (BoP), vilket länge irriterat Porsche.

Tung smäll för WEC och Le Mans

För FIA och ACO är beslutet ett hårt slag. Porsche, med hela 19 segrar i Le Mans 24 Hours, har varit sportens största dragplåster. Tillsammans med Ferrari och Toyota utgjorde märket en av de tre stora i hypercar-eran.

Trots att Genesis ansluter till WEC 2026 innebär Porsches exit att mästerskapet mister både prestige och historia.

963-prototypen var dessutom den mest framgångsrika LMDh-bilen (Le Mans Daytona hybrid) hittills, med fyra segrar på två säsonger.

963-bilen får sin sista chans vid Bahrain 8 Hours den 8 november, där Porsche fortfarande har teoretiska möjligheter att vinna både förar- och märkes-VM.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: James Moy / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.