Porsche bekräftar nu att fabriksstallet Porsche Penske Motorsport lämnar världsmästerskapet i långlopp, WEC, efter säsongens slut. Beslutet innebär att en av sportens mest ikoniska aktörer drar sig ur – bara ett år efter Lamborghinis reträtt.
– Vi beklagar att vi inte fortsätter vårt engagemang i WEC efter denna säsong, säger Dr Michael Steiner, utvecklingschef på Porsche AG.
Enligt tillverkaren är beslutet en del av en ”omfattande omställning” som syftar till att minska kostnader och fokusera på marknader med högre avkastning.
Framöver ska Porsche koncentrera sina fabriksinsatser på helelektriska Formel E samt IMSA SportsCar Championship – den amerikanska långloppsserien där tävlingar som Daytona 24 Hours och Sebring 12 Hours ingår.
Läs också: Porsche-chefen: Vår affärsmodell fungerar inte längre
Ekonomiska vindar bakom beslutet
Bakgrunden är enligt uppgifter sviktande efterfrågan i Kina och tunga valutaförändringar i USA. Genom att flytta fokus till IMSA vill Porsche stärka sin position i Nordamerika – bolagets största marknad.
Att samarbetspartnern Roger Penske är amerikan gör också satsningen naturlig. Dessutom anses IMSA:s tekniska regler vara mer förutsägbara än WEC:s balanssystem (BoP), vilket länge irriterat Porsche.
Läs också: Porsche bygger gatlegal version av Le Mans-racern 963
Tung smäll för WEC och Le Mans
För FIA och ACO är beslutet ett hårt slag. Porsche, med hela 19 segrar i Le Mans 24 Hours, har varit sportens största dragplåster. Tillsammans med Ferrari och Toyota utgjorde märket en av de tre stora i hypercar-eran.
Trots att Genesis ansluter till WEC 2026 innebär Porsches exit att mästerskapet mister både prestige och historia.
963-prototypen var dessutom den mest framgångsrika LMDh-bilen (Le Mans Daytona hybrid) hittills, med fyra segrar på två säsonger.
963-bilen får sin sista chans vid Bahrain 8 Hours den 8 november, där Porsche fortfarande har teoretiska möjligheter att vinna både förar- och märkes-VM.
Läs också: ”Den sista bilen som köps är en sportbil”