Porsche redovisar en tung kvartalsförlust på motsvarande drygt 12 miljarder kronor för tredje kvartalet 2025.
Det är en dramatisk vändning från fjolårets miljardvinst och visar hur hårt sportbilstillverkaren pressas av fallande efterfrågan i Kina och höga tullar i USA.
Enligt Autonews markerar resultatet den djupaste krisen för Porsche på över ett decennium och en tydlig konsekvens av den kostsamma elbilsstrategin.
Den tyska premiumtillverkaren, som tillhör Volkswagen-koncernen, redovisar ett rörelseresultat på minus 967 miljoner euro, motsvarande cirka 12 miljarder kronor, jämfört med en vinst på nästan samma nivå i fjol.
Förlusten blev betydligt större än väntat. Analytiker hade räknat med ett minus på omkring 7,5 miljarder kronor.
Läs också: Porsche-chefen: Vår affärsmodell fungerar inte längre
Tullsmäll och kinesisk tappform
En stor del av tappet beror på nya USA-tullar som väntas kosta Porsche omkring 8,7 miljarder kronor i år.
För att kompensera planerar företaget att höja priserna på flera modeller, framför allt på den amerikanska marknaden.
Samtidigt fortsätter Kina, som länge varit Porsches viktigaste marknad, att tappa fart.
Finanschefen Jochen Breckner uppger att försäljningen väntas falla i Kina även under 2026, när inhemska märken som BYD, Geely och Xiaomi tar allt större marknadsandelar.
Porsche planerar därför att minska antalet återförsäljare i Kina från cirka 150 till 80 år 2027.
Kraftiga neddragningar och ny ledning
Förutom den minskade elbilsproduktionen väntar kraftiga neddragningar på personalsidan. Totalt försvinner nära 4 000 jobb, inklusive tillfälliga tjänster.
Företaget räknar dessutom med en engångskostnad på omkring 35 miljarder kronorkopplad till omstruktureringen, skrotad batteriproduktion och andra förändringar i sin elbilsstrategi.
Läs också: Uppgifter: Porsche byter vd – Blume lämnar vid årskiftet

När Michael Leiters, tidigare McLaren-chef, tar över som vd i början av 2026 väntar en av Europas mest krisdrabbade biltillverkare.
Han efterträder Oliver Blume, som fortsätter som koncernchef för Volkswagen.
Trots krisen behåller Porsche sin prognos för året, men den tidigare vinstmarginalen på 14 procent ser ut att sjunka till knappt 2 procent.
Breckner kallar 2025 för ett ”bottenår” men väntar sig en märkbar förbättring från 2026 och framåt.

Porsche i Sverige påverkas inte direkt av tullarna, men valutakursen och planerade prishöjningar kan pressa svenska kunder.
Intresset för elbilar som Taycan har redan bromsat in, medan den kommande 911 Hybrid förväntas bli en viktig vändpunkt nästa år.