Transportstyrelsen måste varje år redovisa utsläpp från den svenska fordonsflottan till EU-kommissionen. Siffrorna för 2024 är nu klara och visar på minskade utsläpp.
Statistiken bygger inte på mätningar utan räknas fram utifrån de enskilda bilarnas antal och officiella utsläpp. Det innebär att de verkliga utsläppen troligen är större, men att förändringar i procent stämmer med verkligheten.
Jämfört med 2023 minskade de redovisade utsläppen från personbilar under 2024 från 61,3 gram/km till 59,06 gram/km per bil. Om vi bara tittar på dieselbilarna är det genomsnittliga utsläppet 168,25 gram/km per bil.
Läs även: Utsläpp från A-traktorer granskas – upp till tusen gånger högre

Transportstyrelsen noterar att det nyregistrerades 11 procent färre bilar 2024 än under föregående år. Det innebär att genomsnittsåldern ökar och att den positiva utvecklingen bromsas.
| DRIVMEDEL | REG 2023 | CO2 2023 | REG 2024 | CO2 2024 |
| El | 113 571 | 0,00 g/km | 97 079 | 0,00 g/km |
| Bensin | 89 525 | 135,87 g/km | 84 009 | 134,55 g/km |
| Diesel | 19 812 | 163,61 g/km | 14 953 | 168,25 g/km |
| Diesel PHEV | 1 887 | 23,28 g/km | 3 296 | 15,31 g/km |
| Bensin PHEV | 60 826 | 28,13 g/km | 61 133 | 23,99 g/km |
| Gas | 2 094 | 109,56 g/km | 710 | 111,14 g/km |
| Etanol | 2 646 | 127,80 g/km | 160 | 128,03 g/km |
| Vätgas | 4 | 0,00 gram/km | 2 | 0,00 g/km |
| SUMMA | 29036 | 61,05 g/km | 26134 | 59,06 g/km |
Läs även: Elbilarnas okända utsläpp – farligare än dieselavgaser