Transportstyrelsen föreslår att personer med synfältsbortfall ska kunna visa sin körförmåga genom ett praktiskt körprov i verklig trafik. Syftet är att ge fler möjlighet att få eller behålla sitt körkort – trots att de inte uppfyller dagens medicinska krav.
I dag krävs ett särskilt undantag från Transportstyrelsen för att få köra bil med synfältsdefekter. Myndigheten gör då en individuell bedömning om trafiksäkerheten kan upprätthållas. Ett körprov som visar förarens faktiska förmåga att hantera trafiken finns däremot inte i Sverige.
Det vill myndigheten nu ändra på, efter att ha fått i uppdrag av regeringen att utreda frågan. I rapporten pekar Transportstyrelsen ut Nederländerna som en förebild – där används ett särskilt utformat körprov för personer med synfältsbortfall.
– Det här förslaget skulle ge många möjlighet att visa om de kan kompensera för synfältsbortfallet och har god körförmåga, säger Pär-Ola Skarviken, utredare vid Transportstyrelsen.
Nederländsk modell
Nederländerna har sedan länge använt praktiska körprov för förare med synfältsdefekter. Testet bygger på det så kallade TRIP-protokollet, som innehåller särskilda moment för att bedöma om körningen sker trafiksäkert trots nedsatt synfält.
– Den som genomför det praktiska körprovet måste klara alla moment som ingår för att bli godkänd. Det som avgör är alltid att du kan köra bil på ett säkert sätt, säger Skarviken.
Förslag: körprov i trafik
Transportstyrelsen föreslår att Trafikverket ska få ansvar för att genomföra dessa körprov i Sverige, som kallas för körbedömning för synfält. Körningen ska ske i verklig trafik enligt samma modell som används i Nederländerna.
För personer som aldrig tidigare haft körkort föreslås att övningskörning ska ske via en trafikskola, så att personen kan förbereda sig inför körprovet både praktiskt och teoretiskt.
Rättssäkerhet och livskvalitet
Enligt Transportstyrelsen skulle ett praktiskt körprov kunna bidra till både ökad rättssäkerhet och bättre livskvalitet för personer som påverkas av synfältsbortfall.
– För den enskilde är det positivt ur ett tillgänglighetsperspektiv och för livskvaliteten i stort om det finns ett tillförlitligt sätt att testa körförmågan i undantagssituationer, säger Skarviken.
I rapporten lämnas även förslag på hur verksamheten kan finansieras och vilka lagändringar som krävs för att körbedömningarna ska kunna bli verklighet.
Läs också: Kia utvecklar teknik för synskadade – så funkar den