Hoppa till innehåll

Här är Bentleys nya värsting – med en toppfart på 335 km/h

Bentleys ”mest dynamiska gatbil” någonsin bjuder på 659 hästkrafter och fyrhjulsstyrning.

Wiggo Björck

Bentley rullar nu ut en riktig prestandaversion av sin tvådörrars lyxkryssare Continental GT. Den snabbt döpta Bentley Continental GT Speed ska inte bara bjuda på rejäla fartresurser, den ska också kunna ta sig an kurvor bättre än någonsin tidigare.

Tillverkaren kallar den för ”den mest dynamiska gatbilen i Bentleys 101-åriga historia”, ett djärvt uttalande kan tyckas när ”vanliga” Continental GT W12 inte är någon direkt lättviktare (2.244 kg).

Man lär dock ha fog för det. Continental GT Speed kommer nämligen nu för första gången med fyrhjulsstyrning. Till skillnad från systemet som nyligen tillkom till Flying Spur är det till för mer än att bara krympa bilens svängradie.

I synnerhet i Sport-körläget jobbar det aktivt tillsammans med bilens Dynamic Ride-system och en ny elektronisk diffbroms och för att lotsa den genom snabba böjar. Om det låter bekant lär det vara för att något snarlikt har funnits på plattformssyskonet Porsche Panamera sedan 2017.

Under huven ruvar samma något masserade version av Bentleys dubbelturbomatade 6,0-liters W12 som vi först fick se i den exklusiva speedstermodellen Bentely Bacalar ifjol. Den leverar 659 hästkrafter och 900 newtonmeter – 24 hästkrafter mer än vanliga Continental GT W12.

0–100 km/h ska avklaras på 3,6 sekunder och toppfarten ligger på 335 km/h. Växellådan är likt tidigare en åttastegad dubbelkopplingslåda som i Sport-läget nu ska kunna växla dubbelt så fort som tidigare. Om man inte brukar växelpaddlarna ska den då också växla upp senare och ned tidigare.

Kraften skickas likt tidigare till alla fyra hjul, om än i något större utsträckning till bakaxeln än tidigare när – you guessed it – man har Sport-körläget ilagt. Något exakt förhållande har Bentley dock inte delat med sig av.

En annan nyhet är bromsarna som nu har kolfiberkeramiska skivor – återigen något som lär vara bekant för Porsche-intressenter. I fram nyps de åt av ett par tiokolvsok och i bak är det fyrkolvsok som gäller. Jämfört med de gamla stålbromsarna ska de keramiska spara in 33 kg ofjädrad vikt. Dessutom skapar de keramiska bromsarna mycket mindre bromsdamm, vilket ska bidra till att hålla de unika 22-tums Speedfälgarna rena.

För att förbättra den rejäla tolvpipens förbrukning och utsläpp är bilen likt standardmodellen utrustad med ett 48 volts mildhybridssystem. Likt tidigare har motorn också cylinderdeaktivering och vid låg belastning körs den på endast en cylinderbank som en VR6:a. Övergången ska inte gå att märka, enligt Bentley.

Inredningen ska förutom det sedvanligt rejäla utbudet av skräddarsydda alternativ gå att klä i ännu mer kolfiber än ordinarie modeller, om så önskas.

Någon prislapp i kronor har inte delats av Bentley men i USA ligger den på 274.900 dollar inkluderande leveransavgift, en ökning med 20 procent jämfört med en vanlig Continental GT W12. Även om pressbilderna vi fått av tillverkaren är på en coupé ska Continental GT Speed också gå att få med tygtak för en extra slant.

Säljstaren i Europa och USA är bokad till hösten i år. Eftersom Bentley lovat att gå över helt till eldrift till 2030 kan det mycket väl bli en av märkets sista modeller som säljs med W12-motorn.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.