Under en övergångstid har BMW valt att basera de flesta av sina elbilar på samma plattformar som modellerna med förbränningsmotorer. En manöver som inneburit större flexibilitet i tillverkningen, men också att elbilarna inte haft optimerade utrymmen.
Med BMW:s elbilssatsning Neue Klasse som har premiär separeras el- och avgasbilarna helt. Den senaste generationen av BMW X3 är ett exempel detta, alla versioner har förbränningsmotor.
Nya BMW X3 kommer som bensin, diesel och bensinladdhybrid. Den senare har en räckvidd på 9 mil på el.


Värstingmodellen kallas BMW X3 M50 xDrive och får 398 hästkrafter och 580 Nm från en rak treliterssexa med dubbelturbo. 0–100 km/h går på 4,4 sekunder.
Förutom motorn skiljer även M-modellen visuellt från de enklare modellerna med ett mer klassiskt BMW-utseende.


Basmodellen BMW X3 20 xDrive är en fyrhjulsdriven mildhybrid med en 2-liters turboladdad bensinfyra på 208 hästkrafter och 330 Nm i vridmoment. Det räcker för att 0–100 km/h ska gå på 7,8 sekunder.
Bensinförbrukningen anges till 7,6–6,9 liter/100 km.
Dieselalternativet BMW X3 20d xDrive ger lite mindre effekt, men mer vidmoment och läge bränsleförbrukning. Siffrorna är 197 hk, 400 Nm och 6,5–5,8 liter/100 km. Sprinten 0–100 km/h går på 7,7 sekunder.
Laddhybriden BMW X3 30e xDrive bjuder också på fyrhjulsdrift. Systemeffekten är 299 hk och 450 Nm. Räckvidden på el är 9 mil och att stressa till 100 km/h tar 6,2 sekunder. 11 kW hemmaladdning är standard.


De största skillnaderna mot föregångarna är visuella. Både exteriör och interiör har fått en formgivning som påminner om de större BMW-suvarna.

Bagageutrymmet rymmer 570 liter (+ 20 liter) i alla versioner utom laddhybriden som är begränsad till 460 liter (+ 10 liter) på grund av det stora högvoltsbatteriet.
Chassit är nykonstruerat för att ge både bättre köregenskaper och komfort. BMW X3 har vuxit 3,4 cm på längden och 2,9 cm på bredden. Höjden har dock sjunkit med 2,5 cm.
BMW X3 börjar säljas mot slutet av året. De svenska priserna är ännu inte klara.