Hoppa till innehåll

Premiär: Radford-Lotus Type 62-2 – En Emira i 60-talsskrud

Den brittiska karossbyggaren Radford har återuppstått och visar nu upp sin första kreation: en Lotus Emira-baserad hyllning till tävlingsbilen Lotus Type 62 från 1969. Bakom står bland annat F1-föraren Jenson Button och bilbyggaren Ant Anstead.

Wiggo Björck

För bara en månad sedan visade Lotus upp det som ska bli deras sista bil med förbränningsmotor någonsin, mittmotorsportbilen Emira. Inte enda exemplar lär ha hunnit levereras till kund ännu men trots är det redan dags för en superexklusiv specialutgåva: Type 62/2, en hyllning av den något obskyra tävlingsbilen Lotus Type 62 från 1969.

Men trots att både grundstenen och namnet är Lotus kommer nyheten inte från sportbilstillverkaren. Snarare är det den nyligen återupplivade, numera Kalifornienbaserade brittiska karossbyggaren Radford som ligger bakom Type 62-2, som tagits fram i samarbete med Lotus.

Den tidigare F1-mästaren Jenson Button är ett namnen bakom nysatsningen Radford Motors, som tillkännagavs i början av året. Övriga namn inkluderar bilbyggaren Ant Anstead (känd från tv-programmet Wheeler Dealers där han tog över från Edd China), designern Mark Stubbs och advokaten Roger Behle.

Radford är ett namn med anor som kanske klingar bekant för den som är intresserad av äldre Bentley, Rolls-Royce och Mini. Det ursprungliga företaget gjorde nämligen flera specialbyggen baserade på dessa. Harold Radford & Co Limited grundades 1948 av den eponyme karossbyggaren som fram tills företagskonkursen 1966 kom att både bygga Minis åt The Beatles, skådespelaren Peter Sellers och självaste Enzo Ferrari. Radford deltog även i bygget av den Ferrari-dräpande tävlingsbilen Ford GT40:s första prototyp.

Premiär: Radford-Lotus Type 62-2 – En Emira i 60-talsskrud
En datorrendering av den ursprungliga Lotus Type 62 från 1969.

Tävlingsbilen som den nya Type 62-2 ska vara en hyllning till, Lotus Type 62 från 1969, hade dock det ursprungliga Radford inte något att göra med. Det var en vidareutveckling av den Lotus Europa-baserade tävlingsbilen Type 47 med en 240-hästar stark prototyp-radfyra på 2,0 liter med internkoden LV240.

Endast två 62:or byggdes, båda på rörramchassin med hjulupphängningnar lånade från tillverkarens F1-bilar. De tävlades med en kort period utan några större framgångar. Motorn kom dock att utvecklas vidare vilket mynnade i Lotus Typ 900-serie av lutande radfyror som man stoppade i – både med och utan turbo – i princip samtliga av sina modeller 1972–99.

Tre olika varianter

Premiär: Radford-Lotus Type 62-2 – En Emira i 60-talsskrud
Det enfärgade insteget Type 62-2 ”Classic” bjuder på 430 hk och kan fås med en manuell låda.

Radford erbjuder den nya Type 62-2 i tre olika utföranden: Classic, Gold Leaf och JPS.

Under bakluckan på samtliga ruvar samma kompressormatade, 3,5-liters Toyota 2GR-FE V6-motor som vanliga Emira. I Classic levererar denna fabriksmässiga 430 hästkrafter genom antingen en sexväxlad manuell låda eller sjustegad dubbelkopplingslåda.

Premiär: Radford-Lotus Type 62-2 – En Emira i 60-talsskrud
Den vassare Type 62-2 ”Gold Leaf” bjuder på 500 hk och har en tvådelad spoiler. Den går dock endast att få med en dubbelkopplingslåda.

Nästa steg upp är döpt efter cigarettillverkaren John Player & Sons varumärke Gold Leaf som sponsrade både den ursprungliga tävlingsbilen och Team Lotus F1-bilar på 60-talet. Motorn i den har uppgraderats till 500 hästkrafter med hjälp av nya kolvar och vassare kamaxlar.

Gold Leaf-bilarna får också en tvådelad spoiler inspirerad av Type 62:s dito samt större stålbromsar med fyrkolvsok av märket AP. Till skillnad från Classic går Gold Leaf (och den värre JPS) endast att få med en dubbelkopplingslåda.

Premiär: Radford-Lotus Type 62-2 – En Emira i 60-talsskrud

JPS har inte lanserats ännu så vi har inga bilder på den bananpassade värstingen vars namn antagligen står för cigarettmärket John Player Special (vars färger var svart och guld). Den ska dock utrustas med ett aggressivt aerodynamikpaket och en ny kompressor för att öka effekten till 600 hästkrafter. Likt Gold Leaf har JPS AP-bromsar, men med kolfiberkeramiska skivor istället för stål.

Radford har inte delat några prestandasiffror men med tanke på att torrvikten på Type 62-2 ska vara 1.000 kg lär även instegsmodellen vara rätt kvick. Lotus har jämförelsevis utlovat en 0–100 km/h tid på ”under 4,5 sekunder” för vanliga Emira vars tjänstevikt man siktar på att få ner till 1.405 kg.

Premiär: Radford-Lotus Type 62-2 – En Emira i 60-talsskrud

Något annat som ännu inte avslöjats är hur interiören på Type 62-2 ser ut, mer än att den ska inkludera en digital instrumenteringsskärm på 6 tum, klart mindre än Emiras på 12,3 tum. Det ska även finnas ”mer än tillräckligt” med bagageutrymme.

Inte heller någon prislapp har delats, men med tanke på att Radford-Lotus Type 62-2 (eller Lotus Type 62-2 Coachbuilt by Radford som den också kallas) endast ska byggas i 62 exemplar kan vi nog räkna oss med en diger sådan.

Tillverkningen är tänkt att påbörjas framåt slutet av 2021. De första kundleveranserna ska sedan ske i början av 2022.

Ansvarig utgivare och digital förlagsredaktör på Story House Egmont som ger ut auto motor & sport. Utbildad journalist som innan dess arbetade som digital redaktör på ams. Skriver om bilar, bransch och industri.

Email: wiggo.bjorck@automotorsport.se
Credits
Foto: Radford

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.