Hoppa till innehåll

PREMIÄR: Nya BMW Z4 – med plåtcab!

Äntligen är det dags att kasta kamouflagetejpen och se hur nya Z4 verkligen ser ut. För första gången blir det plåtcab, som fälls upp och ner på 20 sekunder. Tre sexor erbjuds med turbomaskinen sDrive35i på toppen med 306 hk, gott nog för 0-100 km/h på 5,1 sekunder – förutsatt att man då valt till […]

Äntligen är det dags att kasta kamouflagetejpen och se hur nya Z4 verkligen ser ut. För första gången blir det plåtcab, som fälls upp och ner på 20 sekunder. Tre sexor erbjuds med turbomaskinen sDrive35i på toppen med 306 hk, gott nog för 0-100 km/h på 5,1 sekunder – förutsatt att man då valt till den nya transmissionen med dubbelkoppling. Nytt är också ”Adaptive M” fjädringen som styr stötdämparna elektroniskt och även kan höja/sänka bilen vid behov.

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

Z4 är numera 424 centimeter lång, en ökning med hela 15 centimeter. Det innebär bättre innerutrymme, bättre bagage och kanske även plats för en V8:a lite längre fram? KLICKA FÖR STÖRRE

Låt oss börja med det som inte ser: ingen V8-motor, ingen lättat modell med tygsufflett och inga fyror eller dieselalternativ. Är detta dåligt? Nejdå, det är nog snarare så att BMW har sparat några ess att dra fram om ett eller några år, för att fortsatt få uppmärksamhet kring sin öppna roadstermodell. Räkna förresten även med ett det kommer en coupémodell på nya Z4.
Vad vi däremot får direkt från början är en helt ny bil som vuxit några centimeter på de flesta håll. Längden har ökat med 148 millimeter och Z4 mäter nu 4.239 millimeter. Bredden har ökat med måttliga 9 millimeter och är nu 1.790, men BMW har ändå lyckats få till 20 millimeter mer bredd i axelhöjd och 43 millimeter vid armbågarna. Med taket uppe finns det 44 millimeter extra marginal innan välväxta förare slår i taket.

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

En Z4 med plåtcab – jovisst är det så. Vi tror oss dock kunna utlova både en lättare tygsufflettmodell och även en sportig Z4 Coupé vad det lider. Eller vad tror ni? KLICKA FÖR STÖRRE

Taket är en tvådelad "hardtop" i alumininum som fälls upp och ner på 20 sekunder med hjälp av elmotorer och hydraulik. Med taket nere minska bagagerumsvolymen från 310 till 180 liter. Det finns numera ett litet förvaringsutrymme bakom stolarna och enligt BMW så ska det gå att stuva in två golfbagar, något som man inte kunde skryta med förut. Det bakre fönstret är numera i glas, eluppvärmt och betydligt större, vilket tillsammans med de fyra elassisterade sidofönstren gör att bilen fått mycket bättre sikt runt om.
De som sjunker ner i stolarna kan notera att inredningen har traditionellt BMW-utseende. Senaste generationen av iDrive finns förstås och det går att välja till navigationspaket med en hårddisk på 12 GB som kan lagra musikfiler. iDrive blir lättare att använda tack vare åtta programmerbara knappar som kan fungera som genvägar.

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

Så har då även Z4 begåvats med iDrive och det finns en 8,8 tum stor skärm för informationen. Den går dock att fälla ner, som vi ser på de andra inredningsbilderna. KLICKA FÖR STÖRRE

Bland de tekniska nyheterna, hos Z4, hittar vi också den sjustegade, snabbväxlande automatlådan med dubbelkoppling som först kom på M3 och 3-serien. För den som föredrar traditionell automatlåda finns den också, sexstegad, som tillval till sDrive30i. Sexväxlad manuell låda är standard.
Som tillval finns "Adaptive M Suspension" där dämpkaraktär styrs elektroniskt och kan väljas i tre olika steg. Fjädringen kan även sänka markfrigången med 10 millimeter vid behov. Beroende på modell och tillval kan föraren välja olika karaktär på bilen med "Drive Dynamic Control" som ändrar trottelrespons, styrning, fjädringen, ESP och antispinn samt även växlingen på automatlådorna.
Några priser anges inte i det första pressmeddelandet och de får vi vänta på tills 2009. Publik debut för Z4 blir det på Detroit-salongen i mitten på januari.

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

PREMIÄR: Nya BMW Z4 - med plåtcab!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.