Just nu visas konceptet Prius Flexi-Fuel PHEV i Toyotas monter på en bilmässa i Brasilien – ett land som producerar mycket etanol.
Fördelen med etanol, eller E85 som det också kallas i Sverige, är att det ger upphov till betydligt lägre koldioxidutsläpp än bensin.
För att ytterligare minska utläppen har Toyota gjort sin laddhybrid Prius PHEV möjlig att även köra på etanol i stället för bara bensin och el. Totalt räknar Toyota med att kombinationen av el- och etanol som energikällor ska minska CO2-utsläppen med 90 procent.
Konceptbilen Toyota Prius Flexi-Fuel PHEV hade världspremiär på bilmässam Auto Expo i Indien tidigare i år och är en del i Toyotas ”multipath”-strategi där de söker flera vägar att minska CO2-utsläppen, och inte bara med elbilar. Vätgas är ytterligare en energikälla som Toyota satsar på.
Läs även: Vi kör Toyotas el- och vätgasbilar – ”vätgas komplementerar el”
Toyota kallar etanolhybrid-lösningen för FFV-PHEV – Flexi Fuel Viechle– Plug-in Hybrid Vehicle. Då det i grunden handlar om att anpassa en bensinmotor för att gå på E85 finns det inga större tekniska hinder för Toyota att sätta Prius Flexi-Fuel PHEV i produktion.