Privatleasing är det vanligaste sättet för privatpersoner att köpa en ny bil i dag – det känns tryggt med ett förutbestämt andrahandsvärde och fulla garantier. Men, som alltid kostar det att handla med pengar som man inte har.
Formellt sätt är leasing en hyra. Till skillnad mot ett billån går det inte att göra något ränteavdrag för leasingavgiften, trots att det finns en ränta inbakad i priset.

– De flesta leasingavtal hänvisar till ändrad ränta och därför kan leasingavgiften ändras hur som helst, säger Carl-Erik Stjernvall, expert på konsumentorganisationen M Sverige (tidigare Motormännen).
Det sker dock ingen automatisk prishöjning. Bolagen kan avstå, och det gör också de flesta.
– Risken att befintliga leasingavgifter får stora höjningar är liten. Har man sagt att priset ska vara 2999 kronor så vill man hålla det. Bolagen tjänar inte på att reta upp kunderna så att de inte kan tänka sig att privatleasa igen, säger Carl-Erik Stjernvall.
AMS-läsare har rapporterat små justeringar hos vissa finansbolag.
Nya avtal dyrare
Carl-Erik Stjernvall räknar med att leasingpriserna för nytecknade avtal går upp. Något som ändå kommer att ske eftersom klimatbonusen sänks för laddhybrider den 1 juli och för elbilar 1 januari 2023.
Privatleasing omfattas inte av konsumentköplagen eftersom det inte är ett köp utan en hyra, utan styrs helt utifrån avtal. Carl-Erik Stjernvall berättar lugnande att det sällan ligger några skumraskföretag bakom utan etablerade finansinstitut som måste följa stänga bankregler.
I nästa andetag ger han privatleasing en känga.
– Privatleasing är inte särskilt billigt. Bristen på bilar har drivit upp andrahandsvärdena. Det kommer inte privatleasingtagaren till del eftersom inbytespriset redan är bestämt.
– Privatleasing kan ge en ekonomisk trygghet. För många som är nyfikna på elbil gör det valet enklare.