Med ett par minimala infraröda kameror i instrumentpanelen ska kommande modeller av Saab varna förare som är sömniga eller alltför okoncentrerade på körningen. Varningen kommer som en överraskande vibration under rumpan. Vår reporter Björn Bergman har provkört och blivit varnad.
Två av de vanligaste orsakerna till trafikolyckor är trötthet och ouppmärksamhet hos bilföraren. Med avancerad bildanalys kan ett system med stereoseende kameror hålla absolut koll på förarens ögonrörelser och blinkningar, och därmed avgöra om trötthet eller ouppmärksamhet hotar trafiksäkerheten.
Föraruppmärksamhetssystemet (Driver Attention Warning System)
Vår reporter Björn Bergman har provkört en bil med Saabs nya sömnvarnare.
utvecklas av Saab i samarbete med specialistföretaget Smart Eye i Göteborg. Det finns för närvarande monterat i en Saab 9-3 SportCombi, som just har börjat ett fältförsök där ett antal vanliga bilister under åtta månader ska testa och utvärdera systemet.
Just den bilen testkörde jag nyligen, och den spontana upplevelsen är att detta borde vara en självklar säkerhetslösning i våra bilar om några år. Även den mest rutinerade förare kan råka tappa något och därmed släppa uppmärksamheten för ett par sekunder. Och sömnig kan vem som helst bli efter några timmar bakom ratten.
Vid min provkörning fick jag tvinga mig till ouppmärksamhet genom att pilla och titta på radion i två sekunder. Det är ganska lång tid, när man kör… men så plötsligt ruskar det till och vibrerar kraftigt i stolen rakt under stussen. Den varningen missar man inte!
Det här testet gällde alltså ouppmärksamhet. Av förklarliga skäl ville jag inte blunda någon längre stund under gång för att tvinga fram trötthetsvarningen, så det fick göras stillastående. Jag blinkade långsamt, och på testdatorns skärm indikerades djupa dalar i uppmärksamhetskurvan. Första varningen kom som en ganska diskret pipsignal och ett textmeddelande på displayen: ”Sömnig?”. En väldigt artig förfrågan, tyckte jag.
När jag inte omedelbart spärrade upp ögonen och såg normalt pigg ut, kom nästa varning – denna gång i form av en kvinnlig röst som konstaterade: ”Du är sömnig!”. Inte heller nu vaknade jag till som jag borde, och därmed ansåg systemet att jag utgjorde en klar trafikfara. Nu tjöt en varningssignal som jag direkt associerade till en väckarklocka, och damrösten lät nu riktigt påstridig: ”Du är farligt sömnig – stanna bilen så snart det är säkert”.
Signalen och rösten måste nu stängas av precis som en väckarklocka, men en knapp på instrumentpanelen. Framhärdar man efter det att ändå köra vidare, upprepas varningarna.
Jag är övertygad om att jag skulle lyda systemet vid första varningen. Många har vi väl upplevt ögonblick av ”mikrosömn”, och man inser att en varning i ett sådant läge är vad som behövs för att man ska skärpa sig och stanna.
Systemet i testbilen är en första prototyp, och det ska finslipas efter att åtta vanliga bilister fått köra det i en månad var. Innan systemet hamnar fabriksmonterat i en Saabmodell, kommer displayen att bli ljusstarkare och grafiskt tydligare, röstvolymen ska justeras och ljudnivån på ”väckarklockan” måste anpassas efter hur olika förare upplever den.
När systemet kommer att kunna köpas till Saabs modeller, vill Saabfolket inte gå in på. Men att formgivarna har i uppdrag att integrera kamerorna i kommande modellers inredning är helt klart. Sannolikt utvecklas kameratekniken så att det i kommersiell produktion bara behövs en kamera i systemet. Den blir då inbyggd och knappast synlig i instrumentpanelen.