Vi har provkört nygamla VW Scirocco 2,0 med 200 hästar. Blev det en fräck folksportbil, en trång Golf eller nåt helt annat? Se även webb-tv här!
Sciroccos drivlina är väldigt rapp för att vara en automatlåda, enligt Nisse Svärd.
Hur är läget?
Läget är bra, jag blickar ut över atlantkusten, solen skiner. Jag har just kört en repa med nya Scirocco.
VW-folket räknar med att sälja cirka 500 stycken Scirocco i Sverige, lika mycket 1,4 och 2,0.
Första intrycket?
Från bilder jag sett är bakdelen bredare, fetare och sportigare i verkligheten. Fronten är som väntat aggressiv, har man sett bilderna så vet man hur fronten ser ut. Det känns som en liten sportig bil, vilket det också är. Mer maskulin än feminin. Jag gillar den.
Taköjden i baksätet är lågt, sämre än i både Golf och Volvo C30.
Hur är den att köra?
Med DSG låda och 200 hk känns den riktigt bra. Ettrig, drivlinan är ”på tårna,” otroligt rapp för att vara en automatlåda. Den styr in bra och är tryggt understyrd. Mycket körbil, DSG i sportläget fungerar mycket bra. Riktigt rolig.
Har något överraskat med Scirocco?
Det känns som att köra en Golf GTI, som väntat. Men priset är en positiv överraskning. Instegsmotorn 1,4 TSI på 160 hk ska kosta 224.500 kronor och då ingår 17 tumsfälgar, sportchassi, sportstolar, luftkonditionering, hastighetsberoende servo för att nämna något. Helt klart positivt.
Något som överraskar negativt?
Väl bakom ratten känns den som en Golf, både att köra och att titta på, inredningen är Golf GTI. Den känns helt enkelt inte så speciell och ger inget mervärde bakom ratten – bortsett från utseendet.
Dessutom är takhöjden bak väldigt låg, utrymmet i höjd är mycket sämre än i Golf. Jämfört med en Volvo C30 är baksätet också klart sämre på höjden. Jag är 1,75 och slår i taket lite. En smula tråkigt är kanske också att man inte får den där låga sportbilskänslan i framsätet, det känns som sagt som att köra en Golf GTI – vilket absolut inte är dumt, men…
När kommer den till Sverige?
Vecka 43 (oktober). Instegsmotorn 1,4 TSI, 2,0 TSI, och till sommaren 2009 kommer en dieselmotor: 2,0 TDI på 170 hk.
1,4 kommer med sjustegad DSG – men den finns inte att provköra här och nu. 200-hästarn har sexväxlad DSG.
Sammantfattning?
Om vi ska jämföra med föregångarna så känns det som om den går tillbaka till första generationens rötter, en snygg och läcker folksportbil till ett bra pris.
Läs hela provkörningen med betyg i nr 15 som finns i butik den 17:e juli.