

Peugeot och Citroën pressas fortfarande hårt av den europeiska bilkrisen. Men nu presenterar koncernchefen Carlos Tavares en räddningsplan som går under namnet ”Back in the race”.
Det viktigaste för Peugeot och Citroën är att satsa på bilmodeller som lönar sig och lägga ned de modeller som inte är lönsamma. Det innebär att PSA nu ska minska modellprogrammet från 45 till 26 modeller – en minskning på hela 40 procent. Många av modellerna ska också baseras på samma plattform för att spara pengar.
En annan viktig del är att fortsätta satsa på Citroëns DS-modeller, som hämtar tekniken under skalet från befintliga modeller men som ändå kan säljas dyrare än standardmodellerna med hjälp av ett annat designspråk och högre premiumkänsla.
Enligt Carlos Tavares plan ”Back in the race” ska DS-modellerna lyftas ut och bli ett separat, tredje varumärke bredvid Peugeot och Citroën.
Carlos Tavares mål är att PSA ska vända förlust till en vinstmarginal på två procent senast 2018 och generera positivt kassaflöde 2016. Målet är sedan att fortsätta utveckla lönsamheten och uppå fem procents marginal 2019–2023.