Den fackliga representanten Håkan Danielsson har skrivit en krönika om Saabs framtid – som är betydligt ljusare än de flesta verkar tro. ”GM förstod aldrig varumärket Saab” skriver Danielsson och berättar att man nu är så effektiva att en ny bilmodell bara tar två år att utveckla.
De som följt auto motor & sports bevakning av Saabförsäljningen känner nog igen namnet Håkan Danielsson. Han är facklig företrädare för Akademikerna och Sveriges Ingenjörer hos Saab Automobile och sitter även med i företagets styrelse. Med sin goda insyn och orädda kritik har Danielsson varit en av huvudpersonerna i media, inklusive auto motor & sport (se intervjuer här och även här).
Den här gången vill vi rikta uppmärksamheten mot en krönika som inte har passerat journalistfiltret utan är författad av Håkan Danielsson själv. Den publicerades hos Göteborgs-Posten för några dagar sedan och Danielsson tar avstamp i de tveksamheter som riktats mot Spyker som ägare och Saabs möjligheter att överleva som liten biltillverkare. I själva verket – anser Danielsson – är det en fördel att inte vara minst i syskonskaran (som hos GM) och som liten organisation blir man mera kvickfotad och har lättare att svara på marknadens ändrade behov.
Håkan Danielsson beskriver också hur Saab effektiviserat sitt utvecklingsarbete. Man är i själva verket väl rustade för att ta fram nya modeller och kan göra det på så kort tid som två år, utan hänsyn till koncernplattformar eller andra modeller.
Krönikan av Håkan Danielsson är väl värd att läsa och finns i sin helhet på den här länken hos GP.
