Den tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, har sedan i höstas avgastestat 50 dieselbilar från 23 tillverkare. Avsikten var att mäta mängden avgaser och se om det fanns fler tillverkare än Volkswagen som använde ett speciellt ”testläge” för att dölja de verkliga utsläppsnivåerna.
Rapporten från KBA ska offentliggöras i slutet av april men uppgifterna har redan läckt ut till nyhetsbyrån Reuters, via dagstidningen Handelsblatt.
Enligt Handelsblatt registrerade KBA förhöjda avgasvärden på en del bilmodeller, men de var ”inom lagens gränser”. KBA kunde inte upptäcka något avgasfusk liknande det som Volkswagen använt.
Därmed torde det gå att avfärda ryktena om att avgasfusk skulle vara vitt spritt bland biltillverkarna. Den tyska miljöorganisationen DUH har till exempel beskyllt Opel för att använda liknande metoder som Volkswagen på. När en Opel Zafira 1,6 CDTi kördes i testmiljö uppfyllde den avgasnormen men när man simulerade landsvägskörning ökade NOx-utsläppen till 17 gånger över det tillåtna maxvärdet.
Testutrustningen för den här typen av avgastester har inte varit byggd för mobilt bruk och är väldigt skrymmande. Som vi ser på bilden nedan var det nätt och jämnt den fick plats inuti bilen, fotot är från 2014 då amerikanska universitetet i West Virginia gjorde de första testerna på VW-modeller.
Forskarna fann då att Volkswagens dieselmotorer släppte ut 15–35 gånger mer NOx än det tillåtna gränsvärdet när de kördes på landsväg – samtidigt som de i testlabbet uppfyllde avgaskraven. Efter ytterligare tester förstod man att Volkswagen lagt in ett speciellt ”test mode” i motorstyrningen som tillfälligt kunde förbättra avgasvärden.
Behovet av mobil utrustning för avgastest har lett till att tyska företaget Maha tagit fram utrustning som är stor som en resväska och går att hänga på dragkroken. Med GPS-mottagare går det att logga hastighet, position, acceleration och kombinera det med temperatur och andra uppgifter.
