Tesla har tappat sitt starka grepp om elbilsmarknaden. Det visar data över nyregistrerade bilar som branschorganisationen ACEA sammanställt. Varje månad i år har Tesla tappat försäljning. Totalt 42,4 procent på ett år.
Teslas minskade marknadsandel fördelas på flera märken som Skoda (+30,3 %), Cupra (+49,6 %) och Porsche (+23,4 %) med flera. Siffrorna från ACEA bakar samman alla slags personbilar, så vi kan inte se hur det går för de enskilda märkenas elbilar.
Men eftersom antalet elbilar totalt ökat med 39,1 procent på ett år och laddhybrider med 56,9 procent samtidigt som bensinbilar minskat med -12,0 procent och diesel med –15,2 procent, kan vi anta att ökningen för de olika märkena till stor del rör laddbara bilar. Vanliga elhybrider som inte kan laddas med sladd ökade 14,3 procent.
Volvo har tappat -14.3 procent på ett år, från 22 033 bilar per månad till 18 887.
BYD är den store vinnaren
Ett märke särskiljer sig markant mot övriga märken: BYD. De har ökar nyregistreringen inom EU med hela 206,4 procent på ett år.
BYD har lyckats med sin strategi att slå in sig som ett prisvärt elektrifierat bilmärke i Sydeuropa. Deras framgång har inte påverkat Dacia negativt som ännu inte satsat på laddbara bilar. Dacia ökade med 14,1 procent.
Förklaringen till BYD:s framgång är att de erbjuder billiga elbilar och laddhybrider. Att EU infört högre tullar mot kinesiska elbilar tycks inte ha någon större negativ effekt på BYD:s försäljning. De skeppar sina elbilar från sin fabrik i Thailand och slipper därigenom den extra strafftullen. Dessutom har BYD ökar sitt utbud av laddhybrider i Europa.
Läs även: Vi kör BYD:s nya snåla och rymliga laddhybrid
EU:s nybilsmarknad
| Förändring 24-25 | Antal juli 25 | |
| Elbilar | +39,1% | 142 699 |
| Laddhybrider | +56,9 | 91 190 |
| Hybrider | +14,3% | 313 221 |
| Bensin | -12,0% | 248 592 |
| Diesel | -15,2% | 91 032 |
| Övriga | +4,6% | 27 946 |
| TOTALT | +7,4% | 914 680 |
Källa: ACEA