Hoppa till innehåll

Regeringen inför nya vinterdäckskrav – trots hård kritik

Vinterdäckslagen skärps men experterna sågar beslutet och menar att den inte kommer lösa de riktiga problemen.

Regeringen har beslutat att tunga fordon måste köra med vinterdäck mellan 10 november och 10 april, oavsett väglag.

Beslutet, som träder i kraft den 1 november 2025, är en del av regeringens arbete för att stärka trafiksäkerheten vintertid.

– På grund av de omfattande konsekvenserna vid en olycka är det särskilt viktigt att tunga fordon har däck som är anpassade efter väglaget, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

En tidigare utredning från Transportstyrelsen föreslog skärpta regler både för personbilar och tung trafik, samt krav på snökedjor vissa delar av året.

Efter remissrundan valde regeringen dock att enbart gå vidare med ändringar för tunga fordon. Reglerna för personbilar förblir oförändrade.

Vi skrev tidigare om lagförslaget och stressen det riskerade att orsaka för bilägare och verkstäder.

Kritik: ”Inte träffsäker åtgärd”

Beslutet möter dock kritik från Riksförbundet M Sverige. Organisationen menar att åtgärden inte angriper de verkliga problemen vid snöoväder.

– Transportstyrelsens utredning visade att 98 procent av den tunga trafiken redan hade rätt däck. Att införa hårdare krav ger därför bara marginell effekt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Han pekar i stället på andra brister: att Trafikverket inte alltid säkerställer vinterunderhåll på europavägar, att kommunikationen mellan myndigheter brister vid kaosväder och att polisen inte stoppar tung trafik i tid.

Resultatet blir ofta långa köer och fastkörda lastbilar i backar. Exempelvis fastnade flera fordon på E22 vid Linderöd i januari 2024, då stora mängder snö stoppade trafiken i timmar.

Kö av lastbilar och fordon på E22 vid Linderöd i januari 2024 under kraftigt snöoväder
Långa köer med tung trafik vid snöoväder på E22 vid Linderöd i januari 2024, där upp till 1 000 fordon fastnade. Foto: Johan Nilsson / TT / TT News Agency / AFP via Getty Images

EU-trailers i fokus

En annan riskfaktor är så kallade EU-trailers, utrustade för mildare vintrar på kontinenten. Dessa ekipage får snabbt problem på nordiska vägar när det blir riktigt halt.

– Det är viktigare att polisen snabbt kan stoppa lastbilar i snöoväder och att vägunderhållet fungerar, än att skärpa en lag som redan efterlevs, säger Stjernvall.

Om de nya reglerna gör någon skillnad återstår att se.

För regeringen är syftet tydligt, nämligen ökad säkerhet, men för kritikerna blir vintern 2025–2026 en prövning av om hårdare krav på vinterdäck verkligen löser trafikproblemen eller om fokus behöver flyttas till andra åtgärder.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Sven Nackstrand/AFP via Getty Images
Foto: Johan Nilsson / TT / TT News Agency / AFP via Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.