Regeringen har beslutat att tunga fordon måste köra med vinterdäck mellan 10 november och 10 april, oavsett väglag.
Beslutet, som träder i kraft den 1 november 2025, är en del av regeringens arbete för att stärka trafiksäkerheten vintertid.
– På grund av de omfattande konsekvenserna vid en olycka är det särskilt viktigt att tunga fordon har däck som är anpassade efter väglaget, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
En tidigare utredning från Transportstyrelsen föreslog skärpta regler både för personbilar och tung trafik, samt krav på snökedjor vissa delar av året.
Efter remissrundan valde regeringen dock att enbart gå vidare med ändringar för tunga fordon. Reglerna för personbilar förblir oförändrade.
Vi skrev tidigare om lagförslaget och stressen det riskerade att orsaka för bilägare och verkstäder.
Läs mer om detta här: Ny lag om vinterdäck kan ställa till problem – stress att hinna
Kritik: ”Inte träffsäker åtgärd”
Beslutet möter dock kritik från Riksförbundet M Sverige. Organisationen menar att åtgärden inte angriper de verkliga problemen vid snöoväder.
– Transportstyrelsens utredning visade att 98 procent av den tunga trafiken redan hade rätt däck. Att införa hårdare krav ger därför bara marginell effekt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Han pekar i stället på andra brister: att Trafikverket inte alltid säkerställer vinterunderhåll på europavägar, att kommunikationen mellan myndigheter brister vid kaosväder och att polisen inte stoppar tung trafik i tid.
Resultatet blir ofta långa köer och fastkörda lastbilar i backar. Exempelvis fastnade flera fordon på E22 vid Linderöd i januari 2024, då stora mängder snö stoppade trafiken i timmar.

EU-trailers i fokus
En annan riskfaktor är så kallade EU-trailers, utrustade för mildare vintrar på kontinenten. Dessa ekipage får snabbt problem på nordiska vägar när det blir riktigt halt.
– Det är viktigare att polisen snabbt kan stoppa lastbilar i snöoväder och att vägunderhållet fungerar, än att skärpa en lag som redan efterlevs, säger Stjernvall.
Om de nya reglerna gör någon skillnad återstår att se.
För regeringen är syftet tydligt, nämligen ökad säkerhet, men för kritikerna blir vintern 2025–2026 en prövning av om hårdare krav på vinterdäck verkligen löser trafikproblemen eller om fokus behöver flyttas till andra åtgärder.