I höstbudgeten anslogs en extra miljard för extra vägunderhåll under 2023. En utredning från Trafikverket visar det sig att mer än hälften av pengarna, cirka 600 miljoner kronor, förvinner i ökade kostnader.
– Det baseras bland annat på kostnadsökningar för drivmedel, materiel och tjänster hos de företag vi anlitar, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till DN.
Det innebär att många satsningar på dåliga vägar i landsbygd måste strykas.
– Vi är fullt medvetna om behovet på landsbygden, men vi måste göra hårda prioriteringar för att göra underhåll där flest får nytta av det, säger Olsson till tidningen.
De vägar som prioriteras är sträckor med mycket trafik eller med viktig näringstrafik.
Under de senaste åren har Trafikverket årligen lagt omkring elva-tolv miljarder kronor på vägunderhåll, men eftersom slitaget har ökat i snabbare takt än planerat har myndigheten meddelat regeringen att det kommer att behövas ytterligare tre miljarder kronor per år för att bibehålla dagens vägstandard.