Bara i år har 108 bilhandlare gått i konkurs (januari–juni) – en ökning med 71 procent från 63 handlare under samma period förra året. Det visar färsk statistik från kreditupplysningsföretaget Creditsafe, rapporterar Dagens Industri. Ökningen för alla branscher är 3 procent.
Lågkonjunktur och en havererad privatmarknad ligger bakom den kraftiga ökningen av antalet konkurser bland bilhandlare.
– Särskilt de som har huvuddelen av affären mot nybilar till privatkunder har det tungt, säger branschorganisationen MRF:s vd Tommy Letzén till Di.
Den 8 november 2022 togs klimatbonusen för elbilar bort med bara en dags varsel. Det gjorde att priset för privatleasing ökade med omkring två tusen kronor per månad. I samma veva ökade räntekostnaden.
Tillsammans med stigande elpriser och ett allmänt dåligt ekonomiskt klimat minskade försäljningen av elbilar till privatpersoner nästan helt.
Bilhandlare bör alltså sälja nya bilar till företag och begagnade till privatpersoner – ett upplägg som inte varit möjligt för alla.
Enligt MRF drabbas många bilhandlare av minskade intäkter och till slut räcker inte deras ekonomiska buffert till.

Konkurs kan orsaka extra kostnader för kunderna
Det är främst små och nya företag som går i konkurs, men även större handlare har gått omkull. Ett exempel är Auto Lounge i Frillesås som tidigare haft omsättning i miljardklassen.
I samband med Auto Lounges konkurs har ett 20-tal kunder inkommit med ekonomiska anspråk till konkursförvaltaren.
– Bolaget har lovat att stå för vissa kostnader som inte ingår i avtalet med bankerna, det kan handla om övermil eller däck, och då anser sig kunderna lurade. De får då komma in med anspråk till konkursboet på den förlust de anser sig ha lidit och sedan bevaka sin fordran, berättar konkursförvaltaren Kenneth Nilsson för Di.
Se också: