Medan många bilfabrikanter funderar på om elbilar är något att satsa på, så har Nissans, tillika Renaults vd Carlos Ghosn redan bestämt sig: ”Det är ett område som vi vill äga”, sa han vid en presskonferens i Portugal tidigare i veckan. Ett steg på den vägen är ett samarbete med Nec om batterier och ett elbolag i Danmark om ett system för laddning.
NIssan presenterade sin elbil Cube Denki på senaste bilsalongen i New York. Nästa generation av den ska börja säljas med litiumjon-batteri under 2010.
Nissan har tidigare meddelat att man satsar på sin elbil Cube Denki, som i en ny generation ska börja säljas redan 2010.
”Vi tror på elbilar eftersom det finns en stark social trend bland framförallt yngre. Och elbilarna mer attraktiva om man samtidigt tillför ekonomiska fördelar som skattelättnader, vilket är på gång på flera håll”, sa Carlos Ghosn här om dagen.
Han ser potential för omkring 10 miljoner elbilar årligen i framför allt storstäder som New York, London och Bombay. Det handlar om bilar som körs korta sträckor varje dag, exempelvis till och från arbetsplatser.
”Den typen av bilköpare blir vårt första mål med elbilarma”, förklarade Ghosn.
Ghosn tänker sig elbilar inom alla segment, från passagerarbilar i småbilsklassen till riktiga sportbilar. ”Det kommer att bli en ett brett spektrum av nollutsläppsbilar som anpassas efter respektive marknad. Vi kan göra en elsportbil om vi vill – vi testar många varianter”, sa Ghosn.
Alliansen Nissan-Renaults ingenjörer arbetar nu på en ny generation litiumjon- batterier som ska bli billigare och gå att ladda snabbare än dagens. Renault-Nissan tecknade i höstas samarbetsavtal med japanska Nec om tillverkning av dessa batterier. De väger cirka 200 kg och ger en räckvidd på 100 till 160 kilometer innan batteriet måste laddas – eller bytas ut mot ett färdigladdat.
För att elbilen ska kunna lanseras till konsumenterna krävs naturligtvis en utbyggd infrastruktur för batteriladdning. Därför tecknade Nissan-Renault i januari ett avtal med amerikansk-israeliska riskkapitalföretaget Project Better Place, som har till uppgift att skapa infrastrukturer för eldrivna fordon. Det första nätverket av laddningsstationer byggs i Israel med början i år, och från 2010 följer satsningar i andra länder.
Project Better Place har redan inlett samarbete med DONG Energy i Danmark, som väntas ha ett fungerande nät år 2010. Danmark har idag en överkapacitet på sin vindkraft som skulle kunna utnyttjas till laddning av elbilar nattetid.
Och danska regeringen har lovat att ge skatteförmåner för helelektriska bilar. Renault-Nissan har i nsin tur lovat att leverera eldrivna bilar till Danmark senast 2011.
Shai Agassi, vd för Project Better Place, har förklarat att projektet i Israel i ett första skede kostar runt 200 miljoner dollar och att slutsumman för elnätet med laddstationerna hamnar i storleksordningen en miljard dollar.
Nissan_Renault har redan investerat mellan en halv och en miljard dollar i en första omgång elbilar där batteriet ska vara utbytbart. Ett antal av dessa kommer att finnas i Israel senare i år, främst i demonstrationssyfte.
Project Better Place planerar att placera ut upp till 500.000 laddstationer i Israel och ett par hundra batteribytarstationer. Enligt en marknadsundersökning är majoriteten av befolkningen i landet positiv till elbilar. Landet är också litet, och 90 procent av israeliska bilägare kör mindre än 70 km per dag.
”Batteriet och elkostnaden måste bli billigare än bensinen. Om vi kan få det dithän så har vi vunnit. Och med oljepriser på över 120 dollar per fat lär det inte bli så svårt”, förklarade Carlos Ghosn vid presentationen av den nya strategin.
.