
Vad är viktigast att tänka på när man sätter konceptbilar i produktion?
– När man göra stora förändringar med designen och de intryck de ger är det viktigt att få med sig folk. Vad vill publiken ha och vad kan vi sälja? Hur ser marknadsföringen ut? Jag har försökt göra så att det är samma team som utvecklar konceptbilen som sedan får sätta den i produktion.
Renault har fyra olika modeller inom E.Z.-programmet. Hur ser framtiden ut?
– Vi på Renault är generalister och att redan erbjuda fyra olika modeller med eldrift är stort. Kunderna vill köra bilar de känner igen. Avancerad design gör mycket för ett varumärke med de flesta vill inte sticka ut så mycket. Det roliga med elbilar är att vi kan tänka utanför hjulen. Renault Twizzy skulle inte kommit till om vi bara haft förbränningsmotorer att leka med.
Våra elbilar är väldigt lättkörda. Ellen McArthur (ensamseglaren) kör en av våra elbilar och hon påpekade två saker som man aldrig annars tänker på när man kör bil: hon kör aldrig in på en bensinstation längre och hon kan höra fåglarna när hon kör bil.
Med Renaults historia, hur svårt är det att skapa nya ikoner?
– Det är väldigt svårt att hålla sig till tradition men ändå blicka framåt. Mitt jobb är att designa framtiden utan att blicka bakåt men jag måste samtidigt förvalta vårt arv. Hur kan jag överträffa ikonerna som kommit till under drygt 110-års tid. Vi har en stor skattkista med alla bilar som Renault någonsin tillverkats. Där finns över 700 bilar; allt från Formel 1-bilar till Mégane R26R. Någon gång får jag väl gå in där och leta upp ett lämpligt objekt att ”återuppväcka”.
Hur fungerar kopplingen mellan F1 och familjebil?
– Formel 1 är en av de största sporterna i världen och det är bra för oss på många sätt. Det visar att vi kan göra bra, hållbara och bränsleeffektiva motorer. Det finns flera paralleller. Nästa generations F1-motorer som är radfyror på 1,6 liter kommer verkligen bevisa det för då kommer motorerna vara ännu närmre produktionsbilarna.

Finns det en framtid för Dezir?
– Uppmärksamheten som omrönt Dezir har nästan varit för mycket. Jag vill gärna göra en flaggskeppsbil men vi kan inte konkurrera med Lamborghini och Ferrari om sådana marknadsandelar för vi har inte rätt varumärke. Just nu undersöker vi marknaden för att se hur vi ska lösa det.
Hur ser du på möjligheterna med framtidens teknik?
– Jag vill jobba mer med intelligent teknik. Om bilar kunde prata med varandra skulle vi inte behöva 12 krockkuddar och deformationszoner i varje bil. Tänk dig att behöva springa runt med en tung fallskärm bara för att du kanske kommer att falla ut för ett stup. Vi skulle kunna göra bilarna så mycket lättare och smidigare. Bilar blir större av två anledningar: vi människor växer i storleken, både på längden och bredden; och det är allt mer material som stoppas i bilen i form av padding för att klara eventuella nödsituationer. Med intelligent teknik kan vi reversera trenden. I alla fall på bilarna.
Hur ser du på Saabs situation?
– Jag gillar verkligen Saab. Min far var en stor Saab-entusiast och jag har varit på Saab-muséet så jag följer det känslomässigt men är inte insatt i affären. Vad jag vet är att man måste ha en hållbar affärsplan för att kunna driva ett framgångsrikt företag så något är det som har gått snett, tyvärr. Jag hoppas det löser sig för jag tycker synd om människorna som sitter i kläm.