Årets bil juryn i Europa har lagt sina röster och det blev tufft ända fram till målsnöret. Men när poängen från de 59 motorjournalisterna räknats står det klart att Opel Insignia vunnit! Segerpoängen blev 321 och Ford Fiesta blev tvåa med 320 poäng! VW Golf VI kom trea med 223 poäng.
Opel Insignia vann med minsta möjliga marginal, bara en (1) poäng, framför Ford Fiesta. En härlig framgång för GM, som inte funnits med i toppen speciellt många gånger. KLICKA FÖR STÖRRE
Jurychefen Ray Hutton från Sunday Times formulerar det som de flesta tänker: "Det här var den tajtaste segern i Årets Bil på många, många år! Det är åtta år sedan som Ford Mondeo blev slagen med bara en poäng av Alfa 147."
Ännu en indikation på hur tätt det var mellan Fiesta och Insignia var att Opeln fick maximal poäng från 20 av jurymedlemarna, medan 19 av dem satte maxpoäng på Forden.
Eftersom det var så stenhårt i toppen mellan Fiesta och Insignia blev det en magrare poängskörd för de fem övriga bilmodellerna som kom till final i år. Nya VW Golf VI var en av huvudfavoriterna men fick nöja sig med 223 poäng och tredje plats. Citroën C5 fick 198, Alfa MiTo 148, Skoda Superb 144 och Renault Mégane 121 poäng.
De tre svenska journalisterna som deltagit visar med sina poängfördelning hur jämnt det var i toppen. Håkan Matson, från Dagens Industri, var den ende som gav Opel Insignia tio poäng fullt. Lasse Holmström på Sydsvenskan satte istället Alfa Romeo MiTo högst upp och Marianne Sterner, Vi Bilägare, gav sin tiopoängare till Ford Fiesta.
Årets Bil, eller "Car Of The Year, COTY" som det heter i Europa, samlar 59 motorjournalister från 23 länder. De ska välja den mest framstående bilmodellen som presenterats de senaste tolv månaderna. Först röstar man fram sju finalister, sedan nollställs alla betyg och en vinnare plockas fram.
Att bli två är ingen skam, men i det här fallet måste Ford känna att det är lite surt … Bara en poängs marginal till ettan!