Hoppa till innehåll
Recharge

Reuters: Tesla mörkar allvarliga chassifel

Trots åtskilliga rapporter om trasiga chassikomponenter har Tesla skyllt felen på bilägarna. Nu avslöjar nyhetsbyrån Reuters att Tesla känt till problemen.

Reuters har fått tag på interna dokument från Tesla som visar att företaget länge känt till kvalitetsbrister i chassikomponenter.

I Sverige har bilverkstaden Grufman Bil AB uppmärksammat Teslas brustna hjulupphängningar på flera Tesla Model S på sociala medier. Verkstadsägaren Fredrik Grufman menade att det var fabrikationsfel. Svaret från Tesla blev ett allvarligt brev från Teslas advokat.

En mekaniker arbetar på en bil. (AI text)
Grufman Bil visar i en video på Facebook hur Teslas komponenter brustit. Foto: Grufman Bil AB

Reuters berättar i sin granskning om ingenjören Shreyansh Jain vars helt nya Tesla Model Y tappar styrförmågan när höger framhjulsupphängning kollapsar efter 17 mils körning sedan leverans.

Tesla vägrar ta verkstadsnotan på 140 000 kronor på garantin. De menar att hjulupphängningen har skadats innan kollapsen, alltså under de 17 mil som ägaren hunnit köra med bilen. Shreyansh Jain är långt ifrån ensam, det är bara det mest flagranta fallet.

Reuters har intervjuat Tesla-anställda och tagit del av den interna kommunikationen som visar att Tesla har känt till kvalitetsbrister och ovanligt många utbytta komponenter. Trots att Teslas ingenjörer konstaterar fel på komponenterna instrueras de olika Tesla-kontoren runt om i världen att säga till kunderna att felen inte beror på kvalitetsbrister.

I dokumenten som Reuters kommit över understryker en Tesla-ingenjör i Kina att det inte finns något som talar för att felen skulle bero på yttre skador som påkörning av en trottoarkant.

Tesla gjorde om konstruktionen fyra gånger och efter fyra år krävde kinesiska myndigheter att Tesla skulle återkalla bilarna och hjulupphängningarna. Någon motsvarande återkallning har inte gjorts i Europa eller USA.

Trots den allmänna hållningen att det inte är något fel på komponenterna bytte Tesla  fjädrings- och hjulupphängningsdelar för 40 miljoner kronor under 2019. Det är särskilt den nedre bakåtriktade länkarmen i framvagnen som sviker.

I ett internt meddelande från september 2020 skriver Tesla att fem procent av alla Model S och Model X i Europa och Mellanöstern har fått denna komponent utbytt.

Vid samma tid skriver Tesla till den amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, NHTSA, att det inte finns några kända brister med den komponenter, och att de inte avser att byta ut den.

Den norska motsvarigheten, Statens Vegvesen, har konstaterat att det finns hög risk för allvarliga personskador om bärarmen på Model X och S går av i hög fart, rapporterar Reuters och Teknikens Värld.

Myndigheten överväger att tvinga Tesla att göra en återkallelse och har rapporterat sina fynd vidare till EU. Svenska Transportstyrelsen gör nu sin egen utredning.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.