– När vi utvecklade Nevera var en viktig del av uppdraget att det skulle vara en Grand Tourer. Vi såg till att det var rymligt, bekvämt och fint balanserat mellan spännande och tillgängligt, berättar grundaren Mate Rimac i ett pressmeddelande.
Kunderna önskade sig även en version som är optimerad för bankörning.
– Många letade efter en bil som verkligen betonade Neveras kurvtagningsförmåga, med all avancerad teknik ombord. Vi svarade med Nevera R: all DNA från den rekordstora Nevera, men lättare, snabbare och mer fokuserad.
Den nya R-versionen innebär att effekten ökat från 1 914 hästkrafter till 2 107 hk. 300 km/h ska nås på 8,66 sekunder.

Andra skillnader är ett nytt system för Torque Vectoring, kraftigare bromsar och prestandaoptimerad kraftleverans från batteriet.
Fronten har gjorts för att förbättra aerodynamiken. Genom att ha 20-tumshjul fram och 21-tummare bak lutar bilen något framåt. Givetvis finns det också en kraftig bakvinge som ger rejält marktryck.
Tester i vindtunnel visar att marktrycket ökat med 15 procent och att luftmotståndet minskat med 10 procent. Med R-däck från Michelin och ändrad cambervinkel ökar sidogreppet med 5 procent och understyrningen minskar med 10 procent.
Alla åtgärderna tillsammans gör att Nevera R är 3,8 sekunder snabbare rynt Nardo Handling Track än ”vanliga” Nevera.
Rimac kommer bara att tillverka 40 exemplar av Nevera R.

Fakta Rimax Nevera R
Toppfart: 412 km/h
0–100 km/h: 1,81 sek
0-200 km/h: 4.38 sek
0–300 km/h: 8,66 sek
100-200 km/h: 2,46 sek
Kvartmilen: 8,23 sek

Läs även: