Hoppa till innehåll

Rolls-Royce gör lyxigaste elbilen

Årets bilsalong i Genève är utan tvivel den ”grönaste” hittills, med alternativa kraftkällor i praktiskt taget varje monter. Till och med hos Rolls-Royce. Studien 102EX är världens lyxigaste elbil. Ett oväntat drag från ärevördiga Roll-Royce: på Genèvesalongen visas en rent elektriskt driven Phantom. Den kallas 102EX och ska under ett år turnera världen runt för […]

Årets bilsalong i Genève är utan tvivel den ”grönaste” hittills, med alternativa kraftkällor i praktiskt taget varje monter. Till och med hos Rolls-Royce. Studien 102EX är världens lyxigaste elbil.

Rolls-Royce gör lyxigaste elbilen

Ett oväntat drag från ärevördiga Roll-Royce: på Genèvesalongen visas en rent elektriskt driven Phantom. Den kallas 102EX och ska under ett år turnera världen runt för att sondera publikens reaktioner.

Den klassiska kylarprydnaden Spirit of Extacy på en Rolls-Royce är gjord av rostfritt stål – om den inte är specialbeställd i silver eller med guldplätering. Men på årets Genèvesalong (3-13 mars) står en mäktig Phantom med den välkända figuren utförd i glas (ingen vågar påstå att det är plast). Skälet är att Eleanor (som modellen hette) på just den här bilen kan lysas upp inifrån – för att tydliggöra det speciella med detta Phantom-exemplar.

Det mycket märkvärdiga är denna Rolls är helt och hållet elektriskt driven – precis som Tesla Roadster eller Nissan Leaf. Skillnaden mot dessa är förstås graden av lyx och elegans, men principen är densamma: noll utsläpp av växthusgaser från bilen när den körs.

Rolls-Royce gör lyxigaste elbilen

Den legendarisk kylarprydnaden Spirit of Extacy med belysning inifrån! Säkert vanvördigt för många i kundkretsen, men ett sätt att markera att detta är en experimentbil med eltekniken i centrum.

Vi får inte veta några detaljer om batterikapacitet, räckvidd eller motoreffekt ännu – det meddelas inför media den 1 mars på Genèvesalongen.

Vad vi får veta, är att experimentmodellen 102EX är ett engångsbygge, avsett som testbänk för tekniken, men också för att inhämta synpunkter från såväl spekulanter som aktuella Rolls-Royceägare: kan man tänka sig en Phantom med elmotordrift?

Rolls-Royce gör lyxigaste elbilen

En Rolls-Royce är diskret i alla detaljer: bara den lilla batterisymbolen avslöjar att tankmätaren på 102EX indikerar laddning i stället för liter.

Utan att känna till prestandafakta i målet kan det vara svårt att svara på, men en sak är säker: den här varianten går ännu tystare den berömt diskreta V12:an i vanliga Phantom.

Rolls-Royce 102EX kommer efter exponeringen i Genève att under ett år skeppas runt i Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika, där olika målgrupper får ge feedback om bilen.

Hittills finns inga planer på att bygga en serieversion av 102EX, men ledningen vill inte heller utesluta en eldriven Rolls-Royce för framtiden. Då givetvis utan att man tummar på märkets grundvärden.

Eller som Rolls-chefen Torsten Müller-Ötvös uttrycker det: "Jag måste först vara övertygad om att oavsett vilket drivsystem vi väljer, måste det ge den rätta Roll-Roycekänslan. Det måste vara en teknik som är rätt för våra kunder och vårt märke, och som på ett sunt sätt ger oss grunden för en hållbar framtid."

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.