Återigen är det slut på försäljningen av Rolls-Royce. Generalagenten Callisma, som började ta in märket juni 2016, har sagt upp avtalet med Rolls-Royce av den enkla anledningen att kunderna inte vill ha bilarna.
2019 såldes fyra Rolls-Royce i Sverige. I år har bara två bilar sålts.

Callisma trodde mycket på den nya suven Cullinan skulle passa den rådande suv-trenden, men icke.
– Rolls Royce hade till en början bra försäljning, men i och med mättad marknad säljs det i dag 1-2 nya bilar per år i Sverige. Kunderna efterfrågar elbilar och laddhybrider i dag, säger Callismas vd Fred Mannerfelt till Dagens PS.
De flesta lyxbilskunderna vill ha rena elbilar eller åtminstone hybrider, vilket konkurrenten Bentley kan erbjuda med sin storsäljande suv Bentayga.

Suvtenden räddar inte heller det anrika sportbilsmärket Aston Martin. Trots den nya suven DBX när märket svårsålt bland konservativa lyxbilskunder i Sverige
– Aston Martin hade fram till 2018 en stadig försäljning som försvann i och med att de lanserade bilarna för deras Second Century Plan, dvs DB11, Vantage, DBS samt DBX. Dessa modeller tilltalade inte den gamla Aston Martin-kunden och har svårt att attrahera nya kunder, säger Fred Mannerfelt till Dagens PS.
Callisma har valt att satsa på nya exklusiva bilmärken som erbjuder laddbara modeller. De har sålt flera exemplar av laddhybriden Koenigsegg Gemera för över 18,2 miljoner. Det kommer också att börja sälja Karma, en elbil som konkurrerar med de större Tesla-modellerna.