Hoppa till innehåll

Så bygger Cyan Racing nya Volvo P1800 GT

Cyan Racing lanserade nyligen GT-versionen av den populära restomoddade kolfiber-Volvon – här visar de nu upp hur byggnads- och beställningsprocessen går till.

John Sempill

Just denna är en beställning åt en kund i USA. Inledningsvis får man förlika sig med tanken att bilen inte blir klar till i sommar om ni hade tänkt åka till Vaxholm och köpa isglass.

Lägger du en beställning i dag tar det 12–15 månader från det första mötet till att bilen står färdig för leverans. 

En bil är i ett garage. (AI text)

I detta fall har kunden valt ut ett antal specifika detaljer – en djupröd ytterkulör, sandfärgad interiör med specialstolar, samt några extralager med ljudisolerande material. 

Motorkonfigurationen beställdes för ”inspirerad körbarhet” och har en effekt på 350 hk. En femstegad Holinger-låda ger precision och för bästa komfort har kunden även beställt drivaxlar och kardanaxel i GT-specifikation. 

När allt detta är gjort är det dags för det praktiska arbetet. Donatorbilen plockas ned och chassit förstärks. Här preppas även chassit för den Cyan-utvecklade upphängningen. 

En bil är i en garage med en mekaniker. (AI text)
En bil byggs i en fabrik. (AI text)

Därefter behandlas chassit med korrosionsskydd i flera lager och förbereds samtidigt för att giftas ihop med kolfiberkarossen. 

Hela elsystemet byts ut till en modern CAN-bus-plattform och det enda som flyttas över från originalbilen – förutom det uppgraderade chassit – är detaljer såsom baklyktor, handbromsspaken och dylikt. 

En röd sportbil i en garage. (AI text)

Instrumentering, knappar och belysning ser tidsenliga ut men är alla uppdaterade och helt enligt den senaste tekniken. 

interiören av en klassisk bil (AI text)

När bilen är klar hämtas den ut hos Cyans huvudkontor i Göteborg, alternativt att den skeppas ut till dig. Hur hade du specat din? Kommentera i kommentarsfältet! Viggen-kamo med ljusgrå inredning, kanske?

En röd sportbil parkerad framför ett byggnad. (AI text)

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Cyan Racing

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.