När räntan höjdes kraftigt samtidigt som klimatbonusen togs bort dog intresset för privatleasing nästan helt. Efter en tid hittade vissa märken vägar för att ändå erbjuda attraktiva leasingpriser.
Därför är det idag stor skillnad mellan hur populär privatleasing är mellan olika bilmärken. Det framgår av konsumentundersökningen Autoindex som tidningen Vi bilägare står bakom. En annan anledning är att vissa märken i stället säljs som förmånsbil med företagsleasing.
För snittbilen är andelen privatleasing 12 procent. Några märken når upp ända till 21 procent medan andra bara har 2–4 procent privatleasingkunder.
Privatleasing – märke för märke
| Seat | 21% |
| Ford | 21% |
| Peugeot | 21% |
| Citroën | 20% |
| Nissan | 19% |
| Opel | 18% |
| Fiat | 15% |
| Renault | 15% |
| Volkswagen | 14% |
| Kia | 13% |
| Audi | 12% |
| Snittbilen | 12% |
| Mercedes | 10% |
| Mazda | 10% |
| Honda | 9% |
| BMW | 8% |
| Volvo | 8% |
| Dacia | 8% |
| Subaru | 8% |
| Toyota | 6% |
| Skoda | 6% |
| Tesla | 6% |
| Mitsubishi | 5% |
| Hyundai | 4% |
| Suzuki | 2% |
Autoindex har även undersökt vad som lockar och skrämmer med privatleasing. På plussidan finns det garanterade andrahandsvärdet och att det inte krävs någon kontantinsats.
På minussidan nämner många att de hellre äger sin bil och att månadskostnaden för privatleasing skrämmer.