Hoppa till innehåll
Recharge

Så ska elbilarnas kraftiga däckslitage minskas

Däck till elbilar kan bli en riktigt dyr historia – dyra i inköp och slits snabbt. En lösning från Volvo Cars och VTI kan snart vara i sikte.

Elbilar sägs vara utsläppsfria, men det är en sanning med modifikation. Förutom större utsläpp vid produktionen bidrar även elbilarna till en ökad mängd partiklar i luften som uppstår när däcken slits.

– Tyngden och motorstyrkan är problem, men samtidigt är det relativt enkelt att kontrollera elfordon snabbt och med hög noggrannhet. Det gör att det bör finnas goda möjligheter att påverka däckslitaget, säger Mats Gustafsson som är senior forskare på VTI och som kommer att leda det nya projektet.

Swedish Electromobility Centre har finansierat ett projekt om ska genomföras av statliga VTI och Volvo Cars. Tillsammans ska de utveckla metoder för hur däckslitage ska mätas och ta reda på vad som orsakar slitage.

Minskar däckslitaget med en knapptryckning

Mats Gustafsson spånar friskt och kan tänka sig ett läge i bilarna för att minska däckslitaget.

– Vem vet, i framtiden får kanske elbilarna en ”minska däckslitaget”-knapp. Det skulle kunna vara ett körläge som sammanfaller med ”eco”, men det återstår att se.

Projektet går under namnet ”Tyre wear and tyre particle emissions from electric vehicles” och ska pågå i två år. Arbetet kommer att ske vid VTI:s däckprovningsanläggning i Linköping, i chassidynamometrar hos Volvo Cars i Göteborg samt genom praktiska tester vid Volvos testbana i Hällered.

Läs även:

Byt inte däck i onödan!

Därför kör göteborgare med vinterdäck även på sommaren

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.