Hoppa till innehåll
Recharge

Subarus rallyframtid blir eldriven och vild – hintar om ny WRX

Subaru visar ett eldrivet STI-koncept i Tokyo. Det här kan vara första steget mot en framtida eldriven WRX.

Subaru tar ett stort steg in i el-eran. På Japan Mobility Show visade de Subaru Performance E STI, ett eldrivet koncept som blinkar rakt mot framtiden för WRX och märkets prestandaarv.

Subaru Performance E STI konceptbil i profil med stora luftintag och winglets bak
Låg, bred och tydligt inspirerad av Subarus rallyarv. Foto: Subaru

Exakt vad som gömmer sig under skalet är hemligt, men Subaru bekräftar fyrhjulsdrift och minst två elmotorer. Inga effektsiffror ännu, men ambitionerna är tydliga.

Aggressiv design med STI-attityd

Designen är det som väcker störst uppmärksamhet. Den matta blå kulören känns raceinspirerad och fronten är aggressiv med stora luftintag och låg splitterskida.

Närbild på Subaru Performance E STI front och specialdesignade gyllene fälgar
Gyllene fälgar och aggressiv frontspoiler plockar upp klassiska STI-drag i modern form. Foto: Subaru

Samtidigt möter elbilsframtid den klassiska STI-attityden. De breda hjulhusen, rallydoftande detaljerna och de gyllene fälgarna är en tydlig blinkning bakåt i tiden.

Bakpartiet har två små vingletter i stället för den ikoniska, stora STI-vinge vi är vana vid. Fullbredds-bakljus ger bilen en bred hållning.

Subaru Performance E STI bakifrån med fullbredds-bakljus och diffuser
Två små vinglets ersätter den klassiska stora STI-vingen. Fullbredds-bakljus ger tydlig elbils-signatur. Foto: Subaru

Kan bli nästa prestandabil

Subaru säger också att konceptet ska ge en ”kontrollerbar” körupplevelse med ny teknik och sportig körställning, men interiören visades inte på plats.

Varför spelar det här roll i Sverige? Subaru har starkt fäste bland entusiastköpare här, och WRX STI är ett namn många vill se tillbaka på våra vägar.

Men utsläppskraven gör framtiden för boxermotorn osäker i Europa. En eldriven sportmodell kan vara nyckeln för att Subaru ska fortsätta med prestanda även hos oss.

När ett skarpt beslut om produktion kan komma är okänt. Men Subaru sänder ett tydligt meddelande: STI-namnet ska leva vidare. Bara på ett nytt sätt.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Tomohiro Ohsumi / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.