
I den här texten avslöjar vi vissa detaljer från avsnittet, men inte allt.
Jeremy Clarkson har ju fått sparken från BBC och var över huvud taget inte med i studion när filmerna skulle presenteras. Det gjordes av bara James May och Richard Hammond, men de nämnde ingenting om vad som ska hända nu.
Clarkson brukade avsluta med att säga and on that bombshell, it’s time to end, men nu avslutade Hammond och May bara med att säga hej då. Inga ihopsatta, klassiska Top Gear-klipp – bara hej då. ”Elefanten i rummet” var bokstavligen på plats i form av en stor plastelefant i studion.
Nu blir det radiostjärnan och Ferrarientusiasten Chris Evans som tar över Top Gear, tillsammans med ett antal okända programledarkollegor. Han har inlett en kampanj för att vem som helst ska kunna bli programledare på Top Gear.
Samtidigt får förmodligen Clarkson, Hammond och May ett nytt bilprogram någon annanstans, men det är oklart var.

Klassiska sportbilar i brittiskt väder
Det börjar inte så bra för Clarkson, som vantrivs i sin Fiat 124 Spider i det typiskt brittiska vädret. Ännu värre är det för May som inte får sin Peugeot 304 att fungera. Men Hammond trivs i sin MGB GT.
Programledarna modifierar sedan sina bilar och plötsligt blir det mycket roligare. Vi får också lära oss att May har väldigt specifika regler för vilka pubar han kan tänka sig att besöka:
• Ingen pub med belyst skylt med texten ”lager”
• Inga pubar som har tv-kanalen Sky Sports
• Inga pubar som har ”ost-och-vin-kvällar”
• Inga rutschkanor på baksidan i form av en lila dinosaurie
• Ingen skylt som hälsar barn välkomna
• Ingen pub som kallar sig för ”taverna”
• Inga klistermärken i fönstrena
• Inga flaggor

Livsstillssuvar – vad är det egentligen?
För att svara på den frågan kommer trion över varsin småsunkig, fyrhjulsdriven bil för högst 250 pund. Sedan ska bilarna förstås modifieras för att bli ”livsstilssuvar” för folk som vindsurfar, cyklar och åker husvagn.
En sak är säker: det slutar inte särskilt bra för husvagnarna.
Slutet på något gammalt och början på något nytt
Eftersom det här avsnittet spelades in strax innan Clarkson slog producenten i ansiktet märks inget särskilt på programledarna i själva inslagen – de jävlas med varandra precis som vanligt.
Jag hade själv höga förväntningar på inslaget med de klassiska bilarna, men det var ganska långtråkigt. MGB GT är dock en av mina favoriter så jag sökte fram några trevliga exemplar på Blocket samtidigt. Den där 1,8-litersmotorn låter verkligen helt fantastiskt bra!
Inslaget med suvarna var roligare och slutade i lerig katastrof för de kostymklädda programledarna.
Du som redan är Top Gear-frälst vet vad du kommer få. Är du inte det finns ingen anledning att se det här avsnittet heller.
Det som känns konstigt är att det inte finns någon publik som applåderar, ingen kändis som intervjuas och framför allt ingen Clarkson som öser ur sig både det ena och det andra.
Nu väntar alla förstås på att få reda på var Top Gear-trion ska dyka upp härnäst.
Foto: BBC
Many many thanks for all your support and encouragement over the years. So sad and sorry it's ended like this
— Jeremy Clarkson (@JeremyClarkson) 28 juni 2015
Thanks for all your kind comments about Top Gear last night. To be honest, I was expecting more shit about that jacket.
— James May (@MrJamesMay) 29 juni 2015
Can't believe that one life has room to accommodate the first and the last steps of that incredible adventure. Thanks for your company.
— Richard Hammond (@RichardHammond) 28 juni 2015