Märkligt nog har sajten Tjänstebilsfakta fått provköra helt nya Saab 9-5 SportCombi – före alla andra i media. Fem motoralternativ hamnar under 7,5 basbelopp och det är även på gång en ny diesel som släpper ut mindre än 120 g/km CO2.
Förserieproduktionen av 9-5 SportCombi började i december och nu har sajten Tjänstebilsfakta fått provköra ett av de första exemplaren som byggdes. Finns ingen rättvisa i världen…
Nyckeln till framgång för Saabs försäljning av nya 9-5 är att man träffar mitt-i-prick mot företagen som räknar på förmånsbilar till sina anställda. Många av tjänstebilsförarna föredrar kombimodeller och den nya 9-5 SportCombi är förstås otroligt viktig för att lyckas, försäljningsmässigt.
Ronny Svensson tror att rädslan för lågt restvärde på Saab 9-5 är obefogad. Speciellt om Saab kommer med nya snåldieslar.
Och det ser faktiskt ut som om Saab gjort sin hemläxa när det gäller tjänstebilarna för de svenska kunderna. Men det är (tyvärr) inte vi som påstår detta utan istället sajten "Tjänstebilsfakta" som före alla andra i media fått en exklusiv provkörning av nya 9-5 SportCombi. Man har faktiskt provkört serienummer 2 och 3 av de absolut första kombibilarna som byggdes hos Saab, i december.
De som räknar på 9-5 SportCombi undrar förstås över restvärdet på bilen när den ska avyttras efter sin tid som förmånsbil. Ett dåligt restvärde kan stjälpa hela kalkylen, men enligt Ynnors vd Ronny Svensson är det en obefogad rädsla:
"Det framtida värdet kommer säkert att vara som för Saab före krisen," säger Ronny Svensson på sajten Tjänstebilsfakta. "Det medför att en TCO-kalkyl ("total cost of ownership", innehavskostnad) kommer att bli rimlig för denna typ av stor familjebil.
"Ännu bättre blir dessa kostnader för de bilar som inom kort kommer att få ett CO2-utsläpp lägre än 120 gram per kilometer," menar Ronny Svensson.
Enligt Tjänstebilsfakta är det alltså på gång en "snåldiesel" även till 9-5, med början i årsmodell 2012. Det blir en mindre dieselmotor med 136 hk som kompletterar de två 2,0-liters dieslarna som ger 160 respektive 190 hk. Både 136-hästars och 160-hästars dieslarna ska optimeras för att få ner 9-5 under 120 g/km i koldioxidutsläpp. Andra nyheter för 2012 på 9-5 blir vingelvarning, bromsradar i kombination med adaptiv farthållare och automatisk start/stopp-funktion.
Hur Saab 9-5 SportCombi upplevs invändigt, exteriört, funktionsmässigt och hur den är att köra kan redaktör Mikael Lindström på Tjänstebilsfakta förmedla i sin artikel, som går att nå på den här länken.