
I skrivande stund
finns det inget officiellt besked från Saab Automobile, men enligt tidningen
Dagens Industri (DI) har man nått ett första delmål i sina förhandlingar med
kinesiska biltillverkaren Youngman. Enligt DI betalade Youngman i onsdags ut
100 miljoner kronor till Saab.
Beloppet är betydligt
mindre än de 70 miljoner euro (cirka 650 miljoner kronor) som Saab och Youngman
ursprungligen förhandlat om som ett överbryggnadslån. Men 100 miljoner kronor
räcker för att betala ut oktoberlönen till personalen om knappt två veckor och
därmed är det omedelbara hotet om konkurs undanröjt.
Om Saabs kassa varit tom
och man inte kunde betala ut nästa månadslön hade advokat Guy Lofalk i princip
varit tvingad att avsluta sin rekonstruktion av Saab. Då hade Saab gått över i ett
konkursförfarande, vilket innebär att en konkursförvaltare startar
försäljningen av det resterande innehållet och försöker betala av på de skulder
som finns.
I utbyte mot de 100
miljoner kronorna ska Youngman ha fått licensrättighet till en del av
Phoenix-plattformen. Enligt DI skulle det kunna vara den elektriska
fyrhjulsdriften med en elmotor monterad i bakaxeln. Systemet har utvecklats av
det fristående företaget eAAM som Saab äger till 30 procent, majoritetsägare är
den amerikanska underleverantören AAM. Att Saab förhandlar bort
licensrättigheter i ett företag som man bara är minoritetsägare i låter mindre
sannolikt.