Victor Muller jagar vidare efter nytt kapital bland kinesiska biltillverkare. Ett av huvudspåren blir privatägda Great Wall Motor, som har kapacitet för 500.000 bilar. Flera underleverantörer kan börja varsla personal som en konsekvens av det rivna Hawtaiavtalet.
Så här ser Saabs ekonomiska situation ut just nu – men som vi lärt oss kan den snabbt ändras. Saab behöver knappt en miljard kronor för att komma igång med produktion och betala underleverantörer, och drygt 2-3 miljarder kronor för att klara sig på lång sikt. KLICKA FÖR STÖRRE
Förhandlingarna med Great Wall Motor var relativt långt komna när avtalet med Hawtai skrevs under. Enligt Svenska Dagbladet besökte en delegation från Saab Great Wall-fabriken i Hebeiprovinsen i slutet av april. Eftersom Great Wall är privatägt krävs särskilda godkännanden för att ingå avtal med företag som Saab, och förhandlingarna med Great Wall avbröts på grund av tidsbrist. Det gick helt enkelt fortare att ingå ett avtal med Hawtai.
Vissa källor hävdar att Hawtaiuppgörelsen bröts på grund av att kinesiska myndigheter satte stopp för affären, andra källor menar att Hawtais och Spykers aktieägare inte godkände uppgörelsen.

Huvudspåret verkar nu vara Great Wall Motor. Spyker och Great Wall slutade aldrig förhandla trots att Hawtaiavtalet kom upp på bordet, menar källor till Reuters. Andra företag som Spyker uppges vara i förhandling med är privata Youngman och statliga BAIC, och Vladimir Antonov är fortfarande mycket intresserad av att investera i Saab.
"Från Antonovs och Converse Groups sida är vi fortfarande mycket intresserade och ivriga att investera i Saab", säger Antonovs svenska representant Lars Carlström till branschtidningen Automotive News.
Både finansmarknadsminister Mats Odell (KD) och näringsminister Maud Olofsson (C) besökte Trollhättan under torsdagen. Mats Odell menade att hans roll innebär att vara en slags blåslampa på de inblandade myndigheterna, för att underlätta en snabb produktionsstart. Även Maud Olofsson poängterade hur viktigt det är för alla inblandade att agera snabbt.
Hos Saabs underleverantörer kommer varsel av personal allt närmare. Ett exempel är Plastal i Simrishamn, som tappar stora inkomster när Saabs fabrik står still.
"För varje dag som går kommer vi närmare att vi måste vidta åtgärder i form av varsel", säger Plastals vd Per-Eve Wendel till TT.
Fordonskomponentsgruppens vd Svenåke Berglie är förvånad över att några varsel ännu inte aviserats. I lokaltidningen TTELA menar han att underleverantörerna är ett härdat släkte som jobbar i en hård bransch. Dessutom kan känslorna för Saab hjälpa en del företag att hålla ut.