Försäljningsprognosen fick skrivas ner två gånger och Saab sålde inte mer än 32.000 bilar under 2010. Men året avslutades med ett högre tempo och enligt vd Jan-Åke Jonsson ser man med tillförsikt fram emot försäljningen 2011.
Jan-Åke Jonsson är positiv, som vanligt, men har hyggliga försäljningssiffror från slutet av 2010 som grund för sin tillförsikt.
Saabs nystart efter ägarbytet i februari gick betydligt trögare än företagsledningen hade kunnat föreställa sig. Den ursprungliga försäljningsprognosen på 60.000 bilar fick skrivas ner två gånger och hamnade slutligen på bara 32.000 bilar. Visserligen en förbättring med 53 procent jämfört med 2009, men det var ett synnerligen dystert år för bilindustrin som helhet och Saab i synnerhet.
Trots problemen är vd Jan-Åke Jonsson nöjd med vad man hann med att åstadkomma under 2010. Saab har fyllt på lagren ute hos handlarna och etablerat nya försäljningsorganisationer i ett flertal länder. Viktiga marknader som Kina, Ryssland och Australien står i startgroparna och de kommer att bidra positivt, liksom lanseringen av nya 9-5 kombi och 9-4X. Dessutom hoppas man kapa åt sig fler viktiga tjänstebilskunder under början av året då också 9-3 SportCombi kommer i ett miljöklassat utförande med snåldiesel på 130-180 hk. 9-3 ska även få ett ansiktslyft för att öka på intresset.
Magnus Hansson, chef för Saab Sverige, ser fram emot ett ”normalt år” 2011. Något som Saab egentligen inte haft sedan 2007. Under 2008 startade avvecklingen av Saab och sen tog det närmare 15 månader för GM att sälja företaget.
Jan-Åke Jonsson är ju känd för att alltid se glaset halvfullt snarare än halvtomt men han har i det här läget ett visst fog att se fram emot 2011 med tillförsikt. Även om inledningen av året var dålig tog försäljningen fart rejält under sista kvartalet med 11.400 sålda bilar, en uppgång med 129 procent. Under december ökade försäljningen med 175 procent i Sverige och Saab noterade 1.100 nybilsregistreringar.
"Decembersiffrorna känns som en bra slutpunkt på företagets tuffa återstart under 2010", konstaterar Magnus Hansson, chef för Saab Sverige. "Årets resultat ska, som jag sagt tidigare, ses i ljuset av att vi inte hade några nya bilar från fabrik att sälja under årets första månader och att det var först under årets tredje kvartal som leveranserna till våra kunder kom igång ordentligt. Nu ser vi frukten av vårt arbete på den svenska marknaden där december representerar den sjätte månaden i rad av tillväxt."
Signaturen "Red" är en ny skribent på entusiastsajten "SaabsUnited.com" och han har statistik som ett av sina huvudintressen. "Red" har grottat ner sig rejält i alla detaljer och bland annat jämfört hur försäljningen gått i Sverige för 9-5, jämfört med en välbekant modell i samma storleksklass: Volvo S80. Det visar sig att modellerna haft ungefär samma svängningar under året och även följt den totala försäljningen (läs artikeln på denna länk).
I Sverige är stora sedanmodeller inga storsäljare men Saab sålde totalt 2.420 9-5 under 2010, jämfört med 1.458 Volvo S80. Sett till förväntningarna i sitt segment presterade alltså 9-5 ganska bra under 2010 och kombin kommer med största sannolikhet att förbättra siffrorna rejält under 2011.