Hoppa till innehåll

Saabs problem lösta – eller inte?

Bristen på pengar har tvingat Saab att stanna produktionen och i fredags kom inget besked om hur likviditetskrisen ska lösas. En lösning kan vara klar i slutet av veckan. Parallellt fortsätter Riksgälden att granska finansmannen Vladimir Antonovs ansökan om att bli ny delägare i Saab. Förhoppningen är att produktionen snabbt ska komma igång igen när […]

Bristen på pengar har tvingat Saab att stanna produktionen och i fredags kom inget besked om hur likviditetskrisen ska lösas. En lösning kan vara klar i slutet av veckan. Parallellt fortsätter Riksgälden att granska finansmannen Vladimir Antonovs ansökan om att bli ny delägare i Saab.

Saabs problem lösta - eller inte?

Förhoppningen är att produktionen snabbt ska komma igång igen när underleverantörerna känner sig säkra på att de kan få betalt för sina komponenter. I bästa fall kan ett besked komma redan under måndagen.

Riksgälden, som arbetat intensivt med att hitta en lösning på Saabs likviditetsproblem, kunde inte genomföra den "plan A" som man hoppades på i fredags (8 april). Ett besked om Saabs fortsatta besked hade kunnat komma under fredag eftermiddag, då regeringen var samlad för en presskonferens om satsningar inom SJ, men något sådant besked kom inte.

Arbetet med att hitta en lösning för Saab för att få in pengar som kan betala underleverantörernas innestående skulder har pågått under helgen. Enligt de senaste, uppdaterade uppgifterna från finanssajten Bloomberg News (läs mer på länken) kan svenska regeringen ge Saab möjligheten att ta emot ett lån. Som säkerhet sätts fastigheterna i fabriksområdet i Trollhättan och Saab har sedan för avsikt att hyra fabriken istället.

Saabs problem lösta - eller inte?

Om Saab säljer sina fastigheter på fabriksområdet frigörs kapital, kanske tillräckligt för att lösa den akuta likviditetskrisen. Men för att få igenom en sådan affär måste Riksgälden och svenska regeringen godkänna att en del av säkerheten för övriga lån försvinner.

Det kapital som frigörs vid fastighetsförsäljningen kommer sannolikt från Bankas Snoras i Litauen, som kontrolleras av ryska affärsmannen Vladimir Antonov, samma person som ansökt hos Riksgälden att gå in som delägare i Saab och enligt uppgift investera cirka 50 miljoner euro (nästan en halv miljard kronor). Granskningen av Antonov som delägare beräknas ta ytterligare ett par veckor, anger anonyma källor med insyn enligt Bloomberg News.

Enligt lokaltidningen TTELA.se har Riksgälden godkänt Vladimir Antonov och hans affärsgrupp Convers som ny delägare (följ länken för att läsa mer). Men de uppgifterna är alltså något förhastade.

Om Saab officiellt beviljas lånet från Bankas Snoras skulle man kunna ha pengar på kontot direkt och förmodligen snabbt betala underleverantörerna och därefter få igång leveranserna av de komponenter som saknas. Produktionen startar sannolikt inte under veckan. Bilbyggarna vid bandet var på plats under måndagen men är arbetsbefriade under tisdag och onsdag. Ett besked om nya lån kan komma på torsdag (14 april), enligt ett nytt pressmeddelande från Spyker Cars (se rutan nedan).

Saabs försäljning visar positiva tecken under mars. På nästan alla marknader syntes en tydlig ökning, dock från en mycket låg nivå 2010 då Saab var mer eller mindre uträknat. I Sverige sålde Saab 888 bilar, upp från 388 under mars 2010. Försäljningen av 9-3 SportCombi miljödiesel (119-grammaren) hade inte startat under mars och den väntas ge ett väsentligt tillskott på tjänstebilssidan under våren. Under slutet av sommaren tillkommer den likaledes viktiga 9-5 SportCombi och under hösten väntas de första 9-4X till Sverige.

"Vi har sett en solid positiv utveckling för Saab i Sverige och den ligger i linje med våra förväntningar," kommenterar Magnus Hansson som är chef för försäljningsorganisationen Saab Sverige.
"Med tillväxt för nionde månaden i rad har vi fått ett kvitto på att det hårda jobbet som gjorts av teamet och återförsäljarna ger resultat. Att intresset för Saab bland svenska företag fortsätter att sprida sig och öka är särskilt glädjande. Tjänstebilsförsäljningen är viktig för oss," säger Magnus Hansson.

En ökad försäljning borde innebära att Saab förbättrar sin likvida situation av "egen kraft", men fram till dess behövs ett tillskott. Vi uppdaterar informationen i takt med att nya uppgifter tillkommer.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.