Scania döms att betala böter på omkring 9 miljarder kronor (881 miljoner euro) för att ha ingått en kartell med andra lastbilstillverkare under 14 års tid.
Mellan 1997 och 2004 skedde möten mellan lastbilsföretagen på företagsledningsnivå, ofta i samband med mässor. Efter 2004 sköttes kartellen av ett tyskt dotterbolag genom elektronisk kommunikation.
Det olagliga samarbetet har enligt domen både gällt priser och tidpunkter för övergången från miljöstandarden Euro 3 till Euro 4.
EU-kommissionen dömde 2016 Volvo, Renault, Daimler, DAF, Iveco och Scania till sammanlagt 36,5 miljarder kronor i böter. MAN deltog också i kartellen, men slapp böter eftersom de avslöjade kartellen för kommissionen.
Scania accepterade inte böterna och överklagade till EU-domstolen som nu kommit till samma slutsats som EU-kommissionen i skuldfrågan.
Scania fortsätter att neka till anklagelserna och har möjlighet att överklaga.
– Genom hela denna process i alla år har Scania tillbakavisat alla anklagelser, säger Scanias presschef Erik Bratthall till SVT Nyheter Södertälje.
Scania har, enligt sin årsredovisning, reserverat pengar för att betala bötesbeloppet.