Gasdrivna bussar är i dag en vanlig syn i kollektivtrafiken men mindre vanligt i fjärrtrafiken. Teknikutvecklingen de senaste åren möjliggör nu gasdrift även vid långa resor.
Scania Touring med gasdrivlina för såväl naturgas som biogas kompletterar nu Scanias produktsortiment inom turistbussegmentet.
– Den nya LBG/LNG-varianten av Scania Touring är ett utmärkt alternativ för operatörer av långfärdsbussar som vill öka hållbarheten utan stora investeringar eller att verksamheten påverkas menligt, säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management, People Transport Solutions, Scania.

Drivlinan består av en 13-liters gasmotor god nog för 410 hk, en 0–100 km/h-tid på (nej, så kul ska vi inte ha) … och en räckvidd på 100 mil på en standardtank.
Effekten hos nya gasdrivna Scania Touring med 2 000 Nm i vridmoment uppges motsvara den hos en dieseldriven buss.
– Samtidigt som den minskar bullernivåerna och ger lägre driftskostnader, fortsätter Carl-Johan Lööf.
– Med de vinster i hållbarhet som biogasen erbjuder är detta en helt enastående lösning.
Biogas – en hållbar lösning
– Biogas kan spela en viktig roll i att fasa ut fossila bränslen från tunga transporter, särskilt i fjärrtrafik och långväga transporter, tillägger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Business Manager, Scania.
– Infrastrukturen för drivmedelsproduktion och tankstationer fortsätter att byggas ut, inte minst i Europa.
Läs även:
Sveriges enda självkörande busslinje läggs ned
Motala ställer om till eldrift – kollektivtrafiken blir helt eldriven