Trots den pågående elektrifieringen är efterfrågan på snåla dieselmotorer så stor att Scania kan kosta på sig att utveckla en ny.
Scania Super 11 har fem cylindrar och 11 liters slagvolym. Därmed hamnar den storleksmässigt mellan Super 9 och Super 13. Ändå uppges Super 11 dra 7 procent mindre bränsle än den mindre Super 9.
Läs även: Världens största ellastbil rullar i Värmland – 33,5 m och 94 ton

Motorn levererar upp till 430 hästkrafter. Den finns även med 350 eller 390 hk. Alla tre har samma vridmoment på 2 200 Nm.
Super 11 delar mycket teknik (som variabla ventiltider, balansaxel och retarder med 344 kW bromskraft) från Super 13, men är 85 kg lättare och betydligt bränslesnålare. Med andra ord är Super 11 tänkt för transporter där det är viktigt att hålla nere bränslekostnaden.
Läs även: Scanias nya biogastankar ger 80 mils räckvidd
Läs även: Volvos nya ellastbil FH Electric – ”Ett genombrott”

Motorn lever upp till Euro 6-kraven och kan köras på HVO. Leveranserna börjar i juni.
Läs även: ”Om inte detta lyckas finns inte Scania mer”