Hoppa till innehåll

Scanias revolution: Återanvänder komponenter i nya fordon

Scania är först i branschen att återanvända komponenter i nyproduktion av fordon: ”Genombrott som banar väg för en mer hållbar och cirkulär produktionsteknik”.

John Sempill

I ett projekt i samarbete med Kungliga Tekniska högskolan, Scandinavian Transmission Service AB och Vinnova har Scania på ett framgångsrikt vis lyckats integrera återanvända komponenter vid produktion av nya fordon. 

Och det handlar inte om att helt enkelt slänga in gamla utbyteskomponenter i nya konstruktioner – likt var och varannan som köper hem en eftersökt del från bildemonteringen. 

Här har den färdiga konstruktionen genomgått exakt samma kvalitets- och funktionstester som sin helt nytillverkade motsvarighet. I detta fall rör det sig om en växellåda, som har kontrollerats på samma testrigg med ett hundratal kvalitets- och funktionsparametrar.

– Vilken fantastisk prestation av projektet och alla inblandade, kommenterar Fredrik Nilzén, global hållbarhetschef på Scania, enligt pressmeddelandet.

– Vi har nu fått ett tydligt exempel på hur tillverkningen av tunga fordon kan bli mer hållbar, cirkulär och effektiv, samtidigt som de högsta kvalitetsstandarderna bibehålls.

Växellådan i detta fall har fått omkring 50 procent återanvänt material, till ett klimatavtryck som är 45 procent lägre jämfört med en konstruktion som enbart består av fabriksnya komponenter. 

Forskningsprojektet som heter iReGear och hoppas nu kunna bana väg för återanvändning av komponenter av nya fordon i hela branschen. 

– Det är positivt att ha utmanat den gamla uppfattningen om att renoverade produkter endast kan användas för eftermarknadsbehov, säger Ola Stålebo, VD, Scandinavian Transmission Service AB.

– I dag kan vi med stolthet se tillbaka på ett framgångsrikt projekt, där vi har nått ett genombrott som banar väg för en mer hållbar, cirkulär produktionsteknik. Det här projektet visar att renoverade komponenter i nyproduktion inte bara är en idé, utan kan bli verklighet.

Läs även:

Eldriven sopbil från Scania gör succé

Scania säkrar historisk beställning av ellastbilar

Eldriven lastbil utses till Årets lastbil 2025

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.