Den nya superskarpa kameramodellen heter Argus 4 och är betydligt mer avancerade än tidigare versioner. Kameran är skarpare och radarsystemet är kapabelt att övervaka flera körfält samtidigt.
Det innebär att det går att ta fast någon som gör en om körning framför kamera eller övervaka flera körfält samtidigt i en tätort – något som varit ett svårlösligt problem tidigare.
– Tidigare kunde vi fotografera bilar som körde om eller om det var två fordon på bilden. Däremot gick det inte att utreda dem. Nu har vi en ny funktion som pekar ut bilen som gör hastighetsöverträdelsen, säger Eva Lundberg på Polisens ATK-enheten i Kiruna till Carup.
Läs även: Reportage: Vi följer med när trafikpolisen jagar gängkriminella och rattfulla
2 600 fartkameror runt om i Sverige
Fartkamerorna sätts upp i samarbete mellan Trafikverket och Polisen.
– Vi prioriterar sträckor med mycket trafik och där våra mätningar visar att många kör för fort, säger Per Hurtig, utredningsledare för trafiksäkerhet väg på Trafikverket, till BLT.
När de 200 nya kamerorna är uppsatta kommer det att finnas omkring 2 600 fartkameror i Sverige. Bilderna på fartsyndarna skickas direkt från kamerorna till Polisens utredningsenhet i Kiruna.
Det är antalet utredare som begränsar hur många som kan åka fast. Därför är många kameror avstängda stora delar av dygnet. Men observera, radarn är alltid aktiv och skickar information till ledningen i Kiruna. De kan aktivera kameran om många visar sig köra fört fort.
Läs även: Skarpare fartkamera kan fånga fler
Här sätts de nya fartkamerorna upp
18 av de nya kamerorna sätts upp i Blekinge. De placeras på följande platser: sex stycken på länsväg 738 mellan Ramdala och Sturkö, fyra på länsväg 673 mot Hasslö, sex på väg 116 i Olofströms kommun och två på väg 123 vid Sölve i Sölvesborgs kommun, rapporterat BLT.
Sedan tidigare har Trafikverket meddelat att var kameror i Uppsala län, Värmlands län och Örebro län sätts upp under året.
Trafikverket ligger efter i sin tidsplan och några av kamerorna i Blekinge kan dröja till nästa år.
– Ibland kan det ta lite längre tid, särskilt om det är krångligt att dra fram el till vissa platser, säger Per Hurtig, utredningsledare för trafiksäkerhet väg på Trafikverket, till BLT.
Det har också varit problem med att lösa ur de nya kamerorna ska kommunicera mellan olika myndigheter, uppger Carup.
Läs även: Så fungerar polisens fartkameror